Fusafjellet (24.05.2021)

Start point Håland p-plass (78m)
Endpoint Håland p-plass (78m)
Ascents Fusafjellet (665m) 24.05.2021
Vetlahorgi (627m) 24.05.2021
Visits of other PBEs Håland p-lomme (78m) 24.05.2021

Denne bonusfridagen ble naturligvis benyttet til å bestige en ny fjelltopp. Vi startet litt sent på dag, men fant ut at Fusafjellet var innenfor rekkevidde likevel. Dette er en relativt fin fjelltur, som tok 75 minutter til topps i greit turtempo. 17 grader i lavlandet satte et sommerlig preg på turen

Parkerte på Håland parkeringsplass, knappe 80moh.. Man må dermed gjøre "jobben" selv på denne turen, med sine vel 600 høydemeter til topps

God skogsvei fra starten av, som åpenbart er flittig brukt til skogsdrift

God skilting i retning mot Storehorga, som er det høyeste punktet på Fusafjellet

I det vi passerer 300moh. får vi for første gang god utsikt mot Bjørnafjorden under oss

God sti...

... Og frodig landskap nokså høyt til fjells

Ingvild smiler etter å ha passert tregrensen på vel 500moh.. Det tok ca. 50 minutter

Flatt viddelandskap oppe på selve fjellet. Det høyeste punktet ligger nokså langt nord, og den siste halvannet kilometeren av turen går derfor i slakt til småkupert terreng

Toppselfie nr. 1

Toppselfie nr. 2

Flott utsikt sørover mot Tysnes og Stord. Uværet truet fra sør, men slo bare delvis til på vei ned igjen

Den mest spektakulære utsikten er kanskje østover mot Folgefonna (1648) og Rosendalsalpene