Årets siste skitur? (08.05.2021)  5

Start point Brandset p-plass (574m)
Endpoint Brandset p-plass (574m)
Ascents Kaldanuten (1,411m) 08.05.2021
Visits of other PBEs Brandset p-plass (570m) 08.05.2021

Jeg forsøkte å nå denne toppen 12.01.2020 sammen med en gruppe fra DNT. Dessverre ville været det annerledes, og vi snudde helt på starten av toppryggen, ca. 1000moh.. Helt siden dette har denne toppen ligget i baktankene mine, og siden det er blant de mer snøsikre områdene i disse trakter passet det bra å ta denne nå helt på tampen av sesongen. Til tross for at det er mai, fikk jeg et par innslag av vinterfølelse ila turen

Vårlig stemning og 8 plussgrader på parkeringsplassen øst for Brandset, nesten 600moh.

Måtte bære skiene i ca. 10 minutter hver vei

Snøen kom brått, og ble nokså sammenhengene fra ca. 620-650moh. og oppover

Grånakken (813) rett frem. Som man ser ble været her brått noe gråere...

... Og plutselig stod jeg midt i snøværet. Dette varte i ca. 20-30 minutter, men jeg var i bevegelse mesteparten av tiden

I det jeg kom opp mot Strandaleitet, på nærmere 1000moh., lettet været opp igjen. Snøbygen viste seg å være en forbigående sommerbyge, og plutselig var det godt påskeføre igjen!

Toppen hvor vi snudde på fellesturen 12.01.2020; 1014moh.

Ulempen med snøværet var at isklumpen og finkornet nysnø la seg tykt under skiene... Dette kostet med minst 20 minutter, men jeg holdt likevel greit tempo oppover bakkene

Møtte en god del ryper ila turen, deriblant disse to (8x zoom)

Ett stykke oppå ryggen, mellom 1100 og 1200moh., møtte jeg nok en haggelbyge. Denne ble heldigvis mer kortvarig enn den forrige

På vesttoppen av Kaldafjellet, 1292moh.!

En selfie med litt vittig hårsveis i det jeg kommer opp på topplatået

Den siste kneika fra 1340moh. til toppen er litt brattere

To nesten identisk store varder på toppen. Litt usikker hvilken som står høyest, men undertegnede var innom begge

Utsikt mot sør/sørvest. Jeg kunne blant annet se Hjortahorgi (1351) bak Vossavangen og Lønahorgi (1410) m/skianlegget like nord for (til høyre for) Vossavangen

Utsikt mot sørøst, hvor de aller høyeste toppene i Voss herad ligger på rekke og rad. Olsskavlen (1576) som den aller høyeste innenfor kommunegrensene ligger helt til venstre i bildet. Horndalsuten (1461) er den første høye toppen, litt til venstre for midten av bildet

Utsikt østover. Selv om Kaldanuten oppleves som høy i landskapet, er det ikke lange veien østover til betraktelig høyere topper, som Øykjafonn (1604), Skogafjellet (1583) og nevnte Olsskavlen (1576). Dessuten er veien kort opp til kommunegrensen mot Aurland med høye, kjente topper som Tarven (1703) og Blåskavlen (1809)

Selfie ved den største, og antatt høyestliggende toppvarden på Kaldanuten! Jeg gikk i et noenlunde anstendig turtempo, og brukte 2t 22min opp hit. For min del er dette foreløpig årshøyeste

Nedkjøring i nokså rolig landskap. Liten grad av snøskredfare og en lang skisesong er det positive med Kaldanuten. Det negative er at nedkjøringen er litt oppstykket, toppryggen er vindutsatt (derav lite snø), samt at den ikke er så "spennende" for randofolk... Likefult en veldig bra skitur på mine fjellski med mine skiferdigheter! Alt i alt en grei 5'er ;)