Til topps i Midthordland! (17.04.2021)  6

Start point Mødalsveien p-plass (370m)
Endpoint Mødalsveien p-plass (370m)
Ascents Tveitakvitingen (1,299m) 17.04.2021
Visits of other PBEs Mødalsveien parkering (370m) 17.04.2021

Hordaland er nok et hakket mindre interessant fylke for oss peakbaggere enn mitt tidligere hjemfylke M&R... Men for oss med fjellski på godt påskeføre er det vel så bra. Tveitakvitingen er dessuten kanskje den mest klassiske fjellskituren. Det er dessuten den høyeste fjelltoppen i både Samnanger og Bjørnafjorden kommuner, samt det høyeste i regionen Midthordland. Med skyggetemperaturer helt oppe på 18 grader i Bergen denne aprildagen, så alt til rette for en skikkelig høydare!

Vi kom litt sent i gang, og opplevde skikkelig vårstemning på parkeringsplassenn ved Mødalsveien

Ingvild er hakket mer skeptisk på motbakker på ski. Planen var derfor at hun skulle gå en tur i nærområdet. Siden starten av turen mot Tveitakvitingen går i langrennsløyper, slo hun følge med meg...

... Og langrennsløypene viste seg å gå et stykke!

... Og plutselig var hun villig til å gå litt off-trail også

Vi ankommer sæteren på Mødal (560) etter rundt en times gange

En god rastepause ikke langt unna Svartatjørna, like før de brattere bakkene begynner

Undertegnede i stadig mer fjellpreget landskap

I det vi skulle til å passere Gråskorvenuten (969), begynte Ingvilds gnagsår å bli såpass utpregede at hun ikke ønsket å fortsette. Hun fant seg dermed en lun side å nyte finværet i, mens undertegnede gikk til topps. Det var lenger herfra til topps enn hva jeg hadde trodd: Jeg brukte 45min på de siste 350 høydemeterne (som reelt sett er 400 høydemeter i lys av nedoverbakkene sør for Gråfjellet (1033))

Utsikt i retning Tveitakvitingen fra Gråfjellet

Overraskende seigt det siste stykket mot toppen, men denne delen kunne by på den beste delen av hele nedkjøringen: Her var skiføret nemlig mer vinterpreget enn nærmere Kvamskogen

Etter noen "false summits" ser jeg endelig toppen rett frem! Jeg brukte 3t 20min til topps, inkludert ca. 30 min pauser samlet sett

Utsikt østover mot Hardangerfjorden, Rosendalsalpene og Folgefonna (1648)

Utsikt mot nordøst. Øystese og Norheimsund i forgrunnen, med Hardangerjøkulen (1861) i horisonten

Utsikt mot øst fra toppen

Utsikt sørover, med Ulvanosa (1248) til venstre og Tysnessåta (751) til høyre

Toppselfie!

Den største ulempen var området sør for Gråfjellet (1033), hvor man må gå godt og vel 40 høydemeter ekstra hver vei. Dette er en litt lei lengde, da det oppleves litt kort til å ta av og på feller, men litt langt til å gå fiksebein på tungefjellski... Jeg endte opp med å bære skiene

Da er det bare fryd og gammen igjen!

Undertegnede in action

Madammen var svært fornøyd med turen, til tross for store gnagsår på hælene! Absolutt en tur å anbefale!