Hegguraksla (03.04.2021)  4

Endpoint Hauge (385m)
Ascents Hegguraksla (1,219m) 03.04.2021
Visits of other PBEs Nysætra (769m) 03.04.2021

I en påske med mye vekslende og til dels skikkelig dårlig vintervær, er jeg glad for at jeg fikk denne ene skituren. Jeg gikk sammen med min tidligere studiekamerat, Johannes. Valget falt ned på Blåfjellet, hvor ingen av oss hadde vært tidligere. Turen var litt lang, og været litt halvveis, så vi nådde ikke toppen. Vi gikk derimot opp til en varde et stykke forbi Hegguraksla, ca. 1365moh.. Dette er således det høyeste punktet jeg har besøkt hittil i 2021.

Vi startet fra hovedparkeringsplassen på Selboskar. 6-7cm nysnø og vel èn plussgrad fra start. Siden været var dårlig på formiddag, startet vi ikke å gå før rundt 11:30

Winter wonderland oppover mot Nysætra. Bare et lett lag nysnø fra starten av, som såvidt var nok til å gå på, før det fra rundt 550moh. også var en del "gammel" snø under

Da er vi oppe på Nysætra! Vi ser deler av Hegguraksla rett frem

Vi tok det litt interessante rutevalget ved å "angripe" Hegguraksla fra nord. Dette var omtrent èn km lenger, men føltes komfortabelt mtp. mulig skredfare. Selv om kuldegradene biter og vinden blåser, tar undertegnede seg tid til en selfie!

Utsikt videre mot vesttoppen til Blåfjellet (1575). Vi gikk imidlertid ikke videre herfra. Vår målsetning var i utgangspunktet å ta den østlige hovedtoppen (1602), men den ligger et stykke bak toppen vi ser rett frem. Klokken var 15:30, og vi fant det like så greit å trekke nedover

Finest vær var det mot sørøst: Mot Tafjord

To fornøyde karer som ser frem til en nydelige nedkjøring i gode snøforhold

Meg selv i storslått, Sunnmørsk natur

Utsikt vestover mot Grøtet (1519), Storfjorden, Syltefjellet (610) og gårdene på Selboskar

Johannes

En halvtime etter at vi stod å frøs i 5 kuldegrader og lett kuling på toppryggen, er vi nede igjen på Nysætra. Solen kommer plutselig frem (kl 16:15, som dessverre var et par timer for sent for vår del i dag), og plussgradene varmer

Trygt nede igjen på Selboskar. Dette er en tur som virkelig kan anbefales, men som ble en 80%-tur for vår del grunnet litt halvveis vær og en topp som ikke ble besteget... Vi forsøker igjen i fremtiden! :)