Til topps i Os! (10.10.2020)  5

Start point Øvredalen p-plass (38m)
Endpoint Øvredalen p-plass (38m)
Ascents Sveningen (842m) 10.10.2020
Visits of other PBEs Øvredalen parkering (39m) 10.10.2020

Topptur til Sveningen, som ligger i trekantskillet mellom Bergen, Bjørnefjorden og Samnanger kommuner. Dette var frem til og med 31.12.2019 en av Norges kommunetopper, som Os kommunes høyeste punkt. Den er nå degradert til en noe mer stusselig 7. plass i nye Bjørnefjorden kommune, og er ellers en god nummer 2 i Bergen kommune. Jeg gikk turen sammen med to gode jobbkolleger, Henrik og Jack. Vi opplevde usedvanlig fint høstvær, selv om snø på de noe høyere toppene øst for oss markerer at Kong Vinter nærmer seg! Turen var noe bedre enn forventet, og får dermed med seg en svak 5'er på terningen

Nesten helt flatt i Øvredalen, med utsikt til Sveningen rett frem. Vi får lite gratis hva angår høydemeter, og må jobbe oss opp vel 800 meter på egen hånd. Dette gjøres over en strekning på omtrent 5,4km, hvilket gir en moderat stigning på mesteparten av turen

Utover mine to gode kolleger var også hunden Milli med!

Jack leder an tempoet. God sti hele veien; faktisk bedre både sti og merking enn hva vi hadde forventet på forhånd

Med jevn stigning i vel 4km har vi forsert mesteparten av skogen og er oppe i vel 400 meter høyde

Flott utsikt mot sørøst, hvor vi får utsikt mot Folgefonna (til venstre) de snøkledte Rosendalsalpene (til høyre). Dette er etter min mening den klart mest estetiske fjellrekken i Hordaland, samt det objektivt sett mest alpine fjellpartiet i gamlefylket. Kjente fjelltopper som Melderskin (1426) og Juklavasskruna (1455) ligger her, hvor sistnevnte kanskje er Hordalands mest utilgjengelige fjelltopp?

Vi går inn i siste del av fjellets anmarsj, som brått ender ved den navnløse innsjøen i Fjellbotnen (ca. 495 moh.). Derfra er de siste 1100 lengdemeterne til topps nokså bratte

Toppen! Vi brukte 1t 58min hit i anstendig turtempo

Henrik og Jack smiler på toppen! Førstnevnte har nylig begynt å samle på Bergen kommunes små og store topper (PF > 100m)... Vi ønsker han lykke til med det!

Flott utsikt vestover, mot Livarden (683) og Hausdalshorga (784). Austefjellet (808) er like til høyre for bildekanten. De to sistnevnte er nå de eneste jeg ikke har besteget i Bergen kommune

Utsikt nordover mot Gullfjellet, hvor vi ser bitoppen Sydpolen (952) og Søre Gullfjelltoppen (962)

Utsikt østover, altså i retning av noen av de høyeste fjelltoppene i nye Bjørnafjorden kommune (gamle Fusa kommune)