Gregorshornet (31.07.2020)  3

Ascents Gregorshornet (1,116m) 31.07.2020
Løsettua (1,013m) 31.07.2020
Visits of other PBEs Løsetnakken (420m) 31.07.2020

Årets siste topptur på Sunnmøre ble det noe ukjente Gregorshornet i tidligere Stordal kommune. Denne toppen ligger nokså for seg selv, og deler Nørdalen fra Røysetdalen. Dårlig med sti etter Løsetsætra. Fin utsiktstopp, men noe knotete tur altså. Noen tar denne fra Ekre, eventuelt som skitur

Parkerte ved Løset, 160moh.

Fulgte veien opp mot Løset. Denne er kjørbar for en litt høy SUV, pickup e.l.

Etter 23 min er jeg oppe på Løsetsætra, 420moh.. Her er det blant annet en Stikk UT!-post

Grei sti videre nordover fra Løsetsætra mot et utsiktspunkt som ligger 450moh.

Flott utsikt mot Stordalen

Utsikt oppover Nørdalen. Høye fjelltopper som Trollvasstinden (1422), Litlevasstinden (1490) og Nonstinden (1573) stikker opp i bakgrunnen

Utsikt sørover, med Grøtet (1519) til venstre og Flosteinnibba (1516) som det høyeste i fjellmassivet til høyre (mot venstre i dette massivet; omtrent midt i bildet)

Selfie i baris. Utrolig varmt oppover de bratte bakkene her. Måtte kjempe litt mot både fjellbjørkeskogen og en varm sol. Ble også plaget av mye fluer og noe klegg. I bakgrunnen ligger Mosætra, som nå er 400 høydemeter under meg (merk at bildet er speilvendt)

Bratt, men betraktelig mer lettgått det siste stykket opp mot Løsettuva. Det er fortoppen som man ser fra store deler av boligbebyggelsen i Stordalen

Jeg har passert Løsettuva, og fantaserte om at dette kanskje kunne være toppen. Dette er derimot fortoppen som ligger like vest for Gregorshornet. Denne toppen er ca. 1105 meter høy, og har en PF på vel 10 meter

Fra toppen: Spektakulær utsikt sørover mot Sunnmørsalpene! Jeg kunne skimte blant annet Slogen (1564), Jakta (1588), Store Brekketind (1578) og Råna (1586)

Flott utsikt nordover, hvor Taskedalstinden (1609) er det høyeste fjellet jeg kunne se (like utenfor høyre bildekant). Jeg brukte 1t 41min til topps, og 1t 13min ned igjen

Jeg forsøkte å gå mer direkte ned mot Løsetsætra. Dette var så absolutt ikke lurt, til tross for å være litt kortere i avstand. Mye kratt, med bregner som stadig skjulte grunnen

Jeg bommet også noe på Løsetsætra. Jeg traff på veien opp mot sætra et stykke sør for sætra, anslagsvis på 340moh.