Varden (28.07.2020)  4

Start point Sæterveien p-plass (300m)
Endpoint Sæterveien p-plass (300m)
Ascents Varden i Vestnes (643m) 28.07.2020
Visits of other PBEs Seterveien p-plass (300m) 28.07.2020

Da var jeg klar for dagens tur nr. 2! (Se Grøtfjellet for dagens første tur). God sti hele veien, og i motsetning til turen tidligere på dag ble det oppholdsvær hele turen. Flott utsikt i alle retninger fra toppen, som antagelig er 645moh.?

Skikkelig bom opp Tomrefjellsvegen, 70 kroner for passering. God asfaltvei, og stor parkeringsplass på toppen

Parkerte på parkeringsplassen ved veiens høyeste punkt, ca. 300moh. Her er det vanlig å parkere for langrennsturer på vintertid, grunnet lysløype, varmestue og et ellers stort løypenett i nærheten. Tua (366) til høyre og turmålet Varden til venstre

Fin utsikt oppover mot østryggen av Varden fra Hesteskaret (320)

Utsikt nordover mot Storhaugen (773) fra Hesteskaret. Jeg hadde en tanke om å bestige også nevnte Storhaugen samt Oterfjellet (728) denne dagen, men både tiden og motivasjonen rant fra meg etter hvert

Bratt, men lettgått rygg oppover mot Varden

Flotte formasjoner i det man passerer 600moh.

Brukte 29 minutter opp til denne varden på Varden. Det virker som at det er hit det er vanlig å gå (boka er her), men toppen ligger rundt 50 meter lenger øst (og 7-8 meter høyere)

Toppvarden som ligger på det høyeste punktet. Jeg brukte 30 minutter opp hit, og slappet av noen minutter før jeg småjogget hjemover igjen. Frostadtinden (807), tidligere kommunetopp i Skodje kommune, i bakgrunnen.

Toppselfie med Trolltinden (1170) i bakgrunnen

Utsikt mot topper på Ørskogfjellet, fra motsatt side av hva jeg er vant til å se dem fra. Fra venstre: Ytstetind (1162), Trolltinden (1170), Middagsfjellet (903), Sprovstinden (1194) og Sandtinden (1065)