Grøtfjellet (28.07.2020)  4

Start point Øvre Nakken p-lomme (175m)
Endpoint Øvre Nakken p-lomme (175m)
Ascents Gnuen (512m) 28.07.2020
Grøtfjellet (737m) 28.07.2020

Jeg har en langsiktig plan om å bestige alle 172 topper på "Ørskoghalvøya", herunder samtlige 35 topper (PF > 100m) i Vestnes kommune. Jeg visste ikke helt hva Grøtfjellet i Fiksdal hadde å by på, men tok det som en trimtur alene. Jeg tok med meg Varden sør for Tomrefjorden på vei hjem igjen mot Sjøholt. Begge turer var nokså greie turer, bortsett fra at det var dårlig med sti fra Gnuen (512) til topps på Grøtfjellet (Se Varden for egen turrapport)

Ser at det er et peakbook-element med navn "Nedre Nakken p-lomme", men fant intet godt sted å stå der uten å stå inne på en privat gårdsplass. Kjørte da vel 35 høydemetre nordover i retning Grøtfjellet

Etter 3 minutter rett frem tok jeg av til høyre over denne grinda

Det går litt diverse traktorveier oppe i lia her. Mitt motto er å alltid gå oppover hvor enn det er mulig... Det viste seg å være fornuftig i dette tilfellet

Kom etter hvert inn på noe som var T-merket, og mer stipreget

Fint tilrettelagt turterreng; betraktelig bedre enn hva jeg hadde fryktet, ettersom at jeg ikke har inntrykk av at Grøtfjellet er så vanlig å bestige

Da ser vi Grøtfjellet for første gang rett frem! Gnuen er den lille kuppelen til venstre

Utsikt østover mot Fiksdal, Tomrefjord og Furland fra Gnuen. Jeg brukte 30 minutter opp hit. Det er visstnok kun hit det er vanlig å gå; ingen sti i retning toppen av Grøtfjellet herfra... Det var imidlertid helt ok terreng å gå i: Litt myrlendt og vått i starten, men litt bedre siste halvdel mot toppen da det ble brattere og mer steinete, men mindre vått

Litt høyfjellsfølelse i det man nærmer seg toppen, til tross for at vi bare er såvidt over 700moh.

Nokså flatt topparti. Jeg brukte 52 minutter til topps. Ettersom at det hadde regnet en god del på vei opp, og var utrygt for mer nedbør, tok jeg bare en kjapp 3-minutters photo shoot før jeg gikk nedover igjen

Fjellfie av en halvsprek sunnmøring på nok en romsdalstopp!

Utsikt sørvestover mot Sunnmørsalpene. Man kan skimte noen klassikere, som Slogen (1564) og Råna (1586)

Utsikt mot havgapet, med Rekdalshesten (782) og Snaufjellet (479) i forgrunnen, samt Bløkallen (522) og Klausethornet (669) i bakgrunnen