Grytavatnet (27.07.2020)  5

Start point Grytalisætra (395m)
Endpoint Grytalisætra (395m)
Visits of other PBEs Grytalisetra P-plass (390m) 27.07.2020
Monssteinen (662m) 27.07.2020

Koselig familietur med mamma og bestemor på gamle trakter. Området rundt Grytavatnet var det første høyfjellsområdet jeg utforsket skikkelig, blant annet med stadige bestigninger av Lauparen (1434) fra 2009 og utover. Den siste toppen (Storbotshornet, 1370) i dette området besteg jeg såpass sent som i september 2019, da rettnok fra Jasvollbotnen i daværende Stordal kommune. Min bestemor hadde aldri vært her før, til tross for å ha bodd i dette i Ørskog kommune i nærmere 50 år

Damene er klare for start fra Grytalisætra. Dette er eneste naturlige startpunkt for å nå Grytavatnet (654). Heimste Skorkja (1322) stiger opp i bakgrunnen

Bestemor er ikke vant til ulendt terreng, men jobber seg stadig oppover lia mot Grytavatntet

I nærheten av turen høyeste punkt, ca 685moh., ser vi Grytavatnet (654) for første gang! Det er da bare en liten parademarsj mot til Monssteinen (oppkalt etter Mons Larssen Vestre/Bakke-Mons (1792-1880))

Usikker på om dette kan betegnes som en toppselfie, men vi har i hvert fall nådd turmålet Monssteinen. Vi brukte rundt 1t 40min hit, mens angitt tid er 1t. Vi spiste en bedre lunsj her, før vi ruslet ned igjen til sætra på en drøy time. Storbotshornet (1370, til høyre) og Sandegga (1364, til venstre) ruver i bakgrunnen. Man har også god utsikt mot Lauparen (1434) herfra, samt mot Heimste Skorkja (1322) like før man kommer inn til Monssteinen. Dermed kan de fire klart høyeste fjelltoppene i nye Ålesund kommune (61 topper) beskues på nært hold i dette området