Ålesundslista 100% (23.07.2020)  5

Start point Gjerset p-lomme (43m)
Endpoint Gjerset p-lomme (43m)
Ascents Hildrehesten (740m) 23.07.2020
Visits of other PBEs Gjersetdalsvegen p-lomme (43m) 23.07.2020

Jeg og madammen er bosatt i Bergen, men har likevel lenge snakket om å ta Hildrehesten ved en passende anledning. Vi fant ut litt spontant denne julidagen at tiden var inne for å bestige Hesten i Haram. Jeg har utsatt denne klassikeren litt for å få muligheten til å ta den sammen med Ingvild, og det var derfor den siste toppen jeg besteg i nye Ålesund kommune (61/61)

Vi startet i lavlandet ved Gjerset. Dette innebærer at turen er relativt lang til tross for at fjellet ikke er spesielt høyt

Oppe ved reset mellom Hildrehesten og Skulstadhornet (487), som ligger på ca. 190moh., ser vi Hildrehesten for første gang

Godt merket hele veien. Vi gikk forbi sætra før vi gikk oppover lia mot Tinden (437) og Hildrehesten. Anmarsjen på grusveien tok 23 minutter

Utsikt mot Hildrehesten fra Urkedalsvatnet (273)

Man følger stien på venstresiden av innsjøen, og trekker etter hvert opp på toppryggen (sørryggen)

De siste 400 høydemetrene følger denne ryggen

Solen kom mer og mer frem etter hvert, og Ingvild måtte blotte seg litt. Dette var ingen varm sommerdag, med temperaturer rundt 16-17 grader i lavlandet. Det ble imidlertid varmt nok i de bratteste partiene på sørryggen

Turen er klart brattest mellom 580moh. og 700moh., deretter nokså slakk stigning opp til det høyeste punktet litt lenger nord

Toppselfie fra min siste fjelltopp i nye Ålesund kommune! Turen til topps tok 1t 40min. Vi slappet så av en halvtime på toppen, før vi brukte 1t 20min ned igjen

Utsikt mot Moa, Tennfjord og Sunnmørsalpene i sør. Utsikten sørover er ennå bedre på sørtoppen som ligger vel 700moh.

Utsikt vestover mot Tverrbotshornet (749) og Gamlemsveten (791)

Utsikt nordover mot Synnalandsskåla (732) og Hestehaudet (735)