Store Trolltind (16.07.2020)  6

Start point Trollstigen (708m)
Endpoint Trollstigen (708m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Trolltinden (1,788m) 16.07.2020
Visits of other PBEs Bruraskaret (1,550m) 16.07.2020
Frokostplassen (1,315m) 16.07.2020
Stabbeskaret (1,431m) 16.07.2020
Store Trolltind - klyving i sørrenna (1,750m) 16.07.2020
Trollstigen Parkeringsplass (697m) 16.07.2020

En skikkelig kremtur sammen med studievenn Sondre Baklien. Vi var godt motiverte til tross for gårsdagens lange tur til Jønshornet (1419) og Rametinden (1198). Fint vær med temperaturer godt over 20 grader i lavlandet, og mye folk i fjellet

Parkerte ved Trollstigen

Mye sau i fjellet, her med Bispen (1462) og Kongen (1614) i bakgrunnen

En mild dag i fjellet. Vi startet ikke å gå før 12:22, og da var temperaturen oppe i vel 20 grader på Trollstigen. Vi gikk toppløse helt opp til et stykke over snøgrensen, ved omtrent 1200moh. Heldigvis mye vann i fjellet

Sånn ser det ut når man tar bilde av hverandre

Da ser vi toppen for første gang! (til venstre, med Trollryggen (1725) til høyre)

Flott utsikt fra Stabbeskaret, nesten 1400 meter over dalbunnen. Vi brukte 2t 10min hit, og hadde en pause på nærmere halvtimen her. Dette er omtrent halvveis til Store Trolltind i tidsbruk

Utsikt fra Stabbeskaret i retning Breitind (1797). Da jeg besteg denne toppen i 2017 var den min 100. fjelltopp!

Vi hadde en plan om å gå oppom Trollryggen (1725) for å få en ekstra fjelltopp. Dette viste seg å være en krevende affære, og vi gav opp allerede på vei opp mot Klumpen (1510). Vi gikk så nedover mot stien som går i retning av Bruraskaret/Store Trolltind

Da er vi "trygt" inne på stien. Denne er noe krevende, blant annet med en del delvis harde snøfonner

Periodevis veldig utsatt terreng før Bruraskaret, i området som omtales som "Troll Highway". I dette området skjedde et dødsfall såpass nylig som sommeren 2018; her skal man ha tunga beint i munnen! I dette fjellmassivet har det siden 1966 vært 11 dødsfall blant klatrere og 9 dødsfall blant basehoppere, så vil ikke anbefale å være i området i dårlig vær eller med manglende turerfaring i bratt terreng

Sondre slapper av ved Bruraskaret

Slik ser altså 1500 nesten vertikale høydemetre ut! Såvidt jeg har forstått er 1140 av høydemetrene helt vertikale, hvilket gjør dette til verdens 2. høyeste vertikale fjellvegg: Mount Thors vestvegg har et ennå høyere vertikalt dropp.

Noen bratte renner opp til Store Trolltind...

... Før de siste meterne til toppen er nsten flate. Topplatået er nokså stort. Vi brukte 4t 50min til topps, da inkludert en lengre pause på Stabbeskaret, samt at vi rotet bort anslagsvis 20 minutter i forsøket på Trollryggen (1725)

Flott utsikt i retning Tafjordfjella. Storgrovfjellet (1629) i forgrunnen. Vi vurderte å ta en liten detour via denne toppen, men fant ut at turen via Stabbeskaret og (nesten) Klumpen til Store Trolltind var lang nok i seg selv

Utsikt i retning Åndalsnes med Adelsbreen i forgrunnen

Utsikt mot fylkets høyeste fjelltopp: Pyttegga (1999). Fra Store Trolltind ser man alt fra Snøhetta på Dovrefjell til Molde by

Toppbilde av Sondre og undertegnede. Hele 12 grader på toppen!

Selfie fra toppen med Trollryggen (lengst borte av de nære toppene) og Breitinden i bakgrunnen