Jønshornet (15.07.2020)  6

Start point Vollane (100m)
Endpoint Vollane (100m)
Ascents Jønshornet (1,419m) 15.07.2020
Rametinden (1,198m) 15.07.2020
Visits of other PBEs Jønshornet NV-egga klyvepunkt (1,250m) 15.07.2020
Vollane parkering (100m) 15.07.2020

Jeg plukket opp min tidligere masterpartner og gode venn Sondre på Ålesund lufthavn, Vigra tidlig på morgonen. Jeg madammen ble plukket opp fra Mauseidvåg, og vi var kjapt klare for en skikkelig kremtur i Sunnmørsalpene. Denne er den nærmeste høye toppen fra Ålesund, og byr på fantastisk utsikt i alle himmelretninger.

Ingvild klar for start på Vollane (100)

Bratt, men god sti oppover fjellsiden mot Gamlestøylen (440)

Utsikt fra morenen like over Gamlestøylen, ca. 520moh.

Jeg og madammen. Ingvilds favorittfjell (Vardane, 776) i bakgrunnen

Sunnmørsalpene åpenbarer seg i det vi kommer opp på en knappe 900moh. i oppstigningen mot Rametinden

Siste kneiken opp mot Rametinden

Utsikt i retning indre bydeler av Ålesund. Ryggen mot Svinetinden (1092), som vi vurderte å gå. Vi fant derimot ut at turen var lang nok i seg selv, særlig ettersom at en deilig grillmiddag ventet på oss i Mauseidvågen. I bakgrunnen er Festøykollen (911) og fjellene i tidligere Haram kommune (nå Ålesund), hvor jeg var dagen i forveien

Utsikt østover fra Rametinden. Flott utsikt mot tinderekkene innover Hjørundfjorden

Undertegnede og Ingvild på Rametinden. Jønshornet i bakgrunnen

Ingvild speider på ruten videre, men høydeskrekken og den noe bratte oppstigningen til Jønshornet gjør at hun ikke ønsker å prøve seg videre. Heldigvis var temperaturen god, og hun koset seg like vest for Rametinden mens jeg og Sondre besteg Jønshornet

Da er vi nede i sadelpunktet mellom Rametinden og Jønshornet, ca 1088moh.

Periodevis bratt opp mot Jønshornet, hvor dette er det bratteste partiet (angitt som Jønshornet NV-egga klyvepunkt (1250m)). Klyvepunktet er imidlertid ikke verre enn at det hadde gått rimelig greit selv uten kjettingen

Relativt lettgått de siste 150 høydemetrene langs nordvestryggen. Dette er regnet som enkleste adkomst til Jønshornet

Utsikt videre mot Randers Topp (1414) fra Jønshornet. Dette er krevende å nå fra Jønshornet, men betraktelig enklere fra østsiden

Undertegnede med utsikt mot nordvest

Meg selv og Sondre på det høyeste punktet

Innen vi var tilbake i sadelpunktet mellom Rametinden og Jønshornet (1088) så var Jønshornet omfavnet i tåke. Dette viser bare hvor fort været kan skifte på Sunnmørskysten!