Snøhetta (12.07.2020)  5

Start point Snøheim (1,474m)
Endpoint Snøheim (1,474m)
Ascents Snøhetta (2,286m) 12.07.2020
Visits of other PBEs Gamle Reinheim (1,667m) 12.07.2020
Hjerkinn stasjon parkering (1,017m) 12.07.2020
Snøheim (1,474m) 12.07.2020

Ingvild og jeg avsluttet ferieturen med et opphold på Snøheim samt en bestigning av Snøhetta. Dette var et veldig vellykket opphold, blant annet godt hjulpet av at været var bedre enn da vi forsøkte oss på 2000-meters topper på Sognefjellet. Vi kjørte fra Lom og tok bussen rett til Snøheim. Vi visste ikke hva morgendagen ville by på av vær, derfor gikk vi nokså umiddelbart etter at vi hadde sjekket inn. Dette viste seg å være en suksess

Vi tok shuttlebuss fra Hjerkinn Stasjon Parkering (1050) til Snøheim (1474). Bilen kan stå igjen på førstnevnte, mot betaling (65kr per dag). Snøhetta er den store toppen til høyre, mens Storstygge-Svånåtind (2209) er hovedtoppen til venstre. Dette er faktisk de to høyeste fjelltoppene i hele Norge dersom man ser bort fra Jotunheimen

Vi var heldige nok til å se moskus både på veien opp til Snøheim, og på vei hjem igjen dagen derpå. Vi kom tettest på dem på vei opp, som dette bildet illustrerer

Framme på Snøheim. Snøheim byr på godt øl fra tappekran og 3-retters middag... Ikke et dumt sted å være med andre ord!

Da er vi i gang på ferden mot Snøhetta! Hovedtoppen, som vi besteg, er toppen til høyre i bildet. Ellers ser vi fra høyre Midttoppen (2278), Hettpiggen (2261) og Vesttoppen (2253). Ingen av disse har imidlertid PF over 100meter, og regnes således som sekundærtopper av Snøhettas hovedtopp (i hvert fall etter mine definisjoner av selvstendige topper). Vesttoppen er omtrent like lettgått som Snøhetta, og er en populær tur. Den tror jeg at vi kommer til å bestige en gang i fremtiden. De resterende to toppene (i midten) er imidlertid mer krevende: Krever klatreutstyr

Ingvild smiler bredt i det hun passerer 1600moh. på vei mot sin første 2000m-topp i Norge siden hun besteg Galdhøpiggen på ungdomsskolen

En bratt kneik for å komme opp på selve toppryggen. Dette er turen klart tyngste parti, og fører en opp fra 1700moh. til 2000moh.

I det vi bikker 2000moh. kommer vi opp i nysnøen. Vi har toppen i sikte rett frem!

Ingvild passerer 2200moh. Nå er temperaturen godt nede på minussiden, men vi holder oss aktive

Vi møtte et hyggelig eldre par som vi tok igjen akkurat i det vi nådde toppen. Dermed var det duket for en liten fotoseanse. Her med toppvarden i bakgrunnen og utsikt østover

Bilde av undertegnede og madammen med utsikt vestover. Det begynte å snø like etter at vi nådde toppen. Vi ble derfor ikke på toppen lengre enn i 11 minutter før vi begynte nedfarten. Vi brukte for øvrig 2t 2min opp og 1t 44min ned

Utsikt vestover like før snøværet kom til oss. Her ser vi den velkjente Snøhettatraversen, som strekker seg fra Snøhettas hovedtopp til den nevnte Vesttoppen

Ingvild og utsikten østover. Dessverre var utsikten dårlig vestover grunnet den nevnte vestfronten

Gamle Reinheim

Litt surt vær på vei hjemover til Snøheim, men vi var veldig fornøyde med å ha nådd selveste Snøhetta!