Lyshornet (19.01.2020)  4

Start point Lysekloster (50m)
Endpoint Lysekloster (50m)
Ascents Lyshornet (405m) 19.01.2020
Visits of other PBEs Lysekloster P-plass (50m) 19.01.2020
Ruinene på Lysekloster (53m) 19.01.2020

Etter forrige søndags skitur, ble det denne helgen duket for en fjelltur til beins. Fortsatt mildt i Bergensregionen, hvilket gir en svært høy snøgrense. I stedet for å legge ut på en lengre kjøretur for å kunne gå på ski, endte vi heller opp med Lyshornet i Bjørnafjorden kommune (tidligere Os kommune). Jeg og Ingvild brukte knappe 50 minutter opp i rolig tempo.

Vi startet å gå ved Lyse kloster. Lyshornet rett frem (vi ser ikke det høyeste punktet herfra). Vel 350 høydemeter til topps herfra

Ingvild spankulerer rundt i ruinene av cistercienserklosteret Lyse fra 1146

Atriumet i midten av klosteret

Detaljer fra innsiden av klosteret

Etter at befaringen av severdigheten var unnagjort, var vi klare for motbakkene mot Lyshornet

Vei fra starten av. I en del situasjoner kan man bestemme om man vil gå på vei eller sti

Vi gikk betydelige deler av turen i barskog

Periodevis bratt, men godt tilrettelagt

Periodevis steinete, men relativt lettgått

Store berg i perioder. Fjellet var noe mer aggressivt enn hva man kan se på avstand. Til dels bratt å gå, men ingen vanskelige partier

Èn kuldegrad, men det setter ingen stopper for litt kos på toppen!

Flott utsikt fra toppen, som her mot Osøyro. Det var folksomt med nærmere 20 personer på toppen midt på dag denne søndagen.