Sotra rundt (19.11.2019)  5

Start point Klokkarvik (20m)
Endpoint Knarrvika (100m)
Førdesveten fra øst (Førde) parkering 19.11.2019
Liatårnet parkering (55m) 19.11.2019

Sotra rundt

Jeg har lenge hatt lyst til å bestige litt småtopper i Midthordaland. Dette er derimot vanskelig uten bil tilgjengelig. Ettersom at jeg og masterpartner Sondre leverte utkastet til masteroppgaven mandag, bestemte vi oss for å leie bil og kjøre rundt for å plukke ("peakbagge") litt småtopper på Sotra. Vi inviterte med oss to venner; Helle og William, og satte kursen mot Sotra denne tirsdagsmorgenen. Vi kjørte mellom samtlige av de 7 toppene vi besteg i nye Øygarden kommune, men samler alle for enkelhetsskyld i èn rapport.

Førdesveten

Turen til Førdesveten var rundt 4,4km, og tok 75 minutter samlet. Dette var den første vi tok, da den ligger lengst sør på Sotra. Vi jobbet oss så videre nordover. Førdesveten er per dags dato kommunetoppen i Sund kommune, men må se seg slått av Liatårnet når de tre Sotra-kommune Sund, Fjell og Øygarden slår seg sammen til nye Øygarden kommune med virkning fra 01.01.2020

God sti hele veien. Vi besteg fjellet fra øst, og tror dette er det vanligste. Det skal ifølge kartene være stier opp på sør-, vest- og nordsiden av fjellet

Godt merket hele veien. Vi brukte rundt 35 minutter opp

Utsikt mot sørvest

Utsikt mot vest

Utsikt nordover: Liatårnet (341), Sangoltshornet (186) og Lyderhornet (396)

Sangoltshornet

William har kledd godt på seg. Gradestokken viser -2 grader, men vi er klare for dagens 2. fjelltopp! Sangoltshornet kan skimtes gjennom trærne i bakgrunnen

Vi slet med å finne noen god sti, til tross for at den var avmerket på kartet. Endte opp i krattet nord for toppen

Helle lykkes i å få oss ut av krattet...

... Og inn på en stadig bedre sti. Denne lå litt lenger vest enn hva vi antok

Denne turen er nokså bratt, men rimelig kort

Vi når toppen på rundt 20 minutter

Toppselfie fra topp nr 210 for mitt vedkommende

Utsikt østover, i retning Bergen. Flesland nærmest, med Rundemanen (568), Løvstakken (477), Ulriken (641) og Haugavarden (674) i bakgrunnen

Liatårnet

Vi var klare for dagens høydepunkt!

Stor parkeringsplass øst for Liatårnet

Denne veien, som er 1,3km lang og går fra parkeringsplassen i retning av Liatårnet viste seg å være åpen og fullt kjørbar. Ved å kjøre denne kunne vi spart 2,6km og vel 50 høydemetre. Uansett behagelig å gå litt flatt på en dag som ellers dreier seg om motbakker og nedoverbakker. Sondre ser i hvert fall klar ut for en ny topptur!

Vi tar av her, nært enden av veien. Herfra er det bare 1,0km til Liatårnet, men likefullt 250 høydemeter. Periodevis svært bratt og noe isete

God sti oppover

Helle gyver løs på bakkene opp mot Liatårnet

Et litt flatere parti rundt 100 høydemeter under toppen, før det igjen blir noe brattere. Etter denne flaten valgte vi å gå mot sør (mot høyre i bildet). Det ville antagelig være bedre å gå nordover (mot venstre). Det går derimot god sti begge veier

Dersom vi hadde gått til venstre, ville vi gått denne "dalen" opp til hakket midt i bildet, for så å trekke mot høyre. Vår rute ble noe brattere enn dette...

... Men samtlige kom seg trygt gjennom de bratteste partiene

Slakk stigning nordover mot det høyeste punktet

Utsikt mot Puttane (330) i nordøst

Undertegnede på øytoppen til Sotra!

Signalen

Etter å ha misset en anledning til å kjøre et stykke mot toppen på forrige tur, prøvde vi oss på å kjøre veien opp mot Signalsvatnet (105). Denne var stengt ved bom, og vi kjørte slukøret tilbake til Kiwi. Denne ligger derimot oppe på 70moh, hvilket gir kun 100 høydemeter og en 1,3km til toppen

Fin vei opp til Signaldsvatnet

Vi gikk deretter over lyng og berg, til toppen. Vi valgte å gå via vesttoppen, på knappe 150moh. Utsikt nordover mot Spjeldsfjellet (166) og Knappskogfjellet (164)

Vi gikk ned igjen til demningen via østsiden av Signalsvatnet, og fikk dermed en liten rundtur. Toppen ligger litt til høyre for midten av bildet

Spjeldsfjellet

Parkerte nær toppen av byggefeltet på Spjeld. Dermed var det duket for en ny tur på bare 100 høydemeter. Herfra var det under 1km til toppen

William satte høy fart fra start. Sørtoppen kan skimtes litt til høyre i bildet

Turfølget, med William i tet når sørtoppen på 9 minutter, og hovedtoppen 2 minutter senere

Tilbakeblikk fra skaret mellom de to toppene

William, meg selv og Helle i nærheten av dagens nr. 5

Helle, Sondre og meg selv får gledet av å skrive oss inn i toppboken... Samt litt photo shoot

Knappskogfjellet

Vi kjørte et par kilometer sørover, og tok av mot Fjæreide. Vi fikk parkert på veiens høyeste punkt. Dette ligger vel 80moh. Vi ble derimot tvunget til å gå litt nedover, og fant ikke stien før på slutten av turen. Dette gjorde denne turen en del tyngre enn de to forrige, men toppen blie likevel nådd på vel 15 minutter

Utsikt fra toppen i retning Spjeldsfjellet (166). Vi gikk rett nordover fra toppen, og fikk da fulgt stien hele veien ned

Vi endte da opp i hårålssvingen litt nærmere hovedveien enn bilen, ved knappe 60moh. Dette, samt at vi måtte gå litt opp og ned på vei opp, gjorde at vi fikk vel 50 høydemeter ekstra (måtte gå over noen sidetopper på nordvest-siden av Knappskogfjellet)

Botlenipa

Ettersom at vi kunne kjøre til toppen av byggefeltet i Knarrvika, parkerte vi bilen ved nærmere 110moh; kun 20 høydemeter under toppen. Vi måtte gå litt ned mellom toppene, men bestigningen ble likevel fullført på 4 minutter

Sondre og Helle konstanterer at det er i ferd med å bli mørkt, i det de er i ferd med å nå dagens 7. og siste fjelltopp. Botlenipa er forøvrig øytoppen på øya Litlesotra

Da er toppen nådd!

Takker alle sammen for en flott dag i fjellet! :D

Fine bilder

Written by KjetilS70 22.11.2019 08:32

Mange flotte bilder fra en lang og fin dag:-)