Bergsdalen m/NHHS Ekspedisjon (06.09.2019)  5

Start point Hamlagrø (600m)
Endpoint Småbrekkene (530m)
Characteristic Expedition
Ascents Bjørnaknausen (1,121m) 06.09.2019
Visits of other PBEs Gullhorgabu (853m) 06.09.2019
Småbrekkene p-plass (530m) 06.09.2019
Vending (823m) 06.09.2019
Vesletjørni p-lomme (600m) 06.09.2019

NHHS Ekspedisjon

NHHS Ekspedisjon er en studentforening ved Norges Handelshøyskole, hvor undertegnede er leder for øyeblikket. Vi har ambisjoner om å få til en ny ekspedisjon til Kilimanjaro nå i desember/januar, slik vi gjorde for 2 år siden, da jeg selv var med. I den anledning arrangerte vi en lavterskeltur til Bergsdalen, like øst for Bergen. Til tross for dårlige værmeldinger og en sykdomsbølge, fikk vi med oss 11 deltagere fra NHH. Reisefølget ble nokså internasjonalt, med både Norge, USA, Canada, Sveits, Tyskland og Slovakia som representerte nasjoner. Turen ble svært vellykket, og været ble også betydelig bedre enn fryktet.

Til Vending

Det regnet en del mens vi kjørte oppover Bergsdalen. Dette stoppet imidlertid raskt like før vi startet å gå. Dag 1 ble likevel en noe fuktig dag, som startet på Hamlagrø (600)

Relativt raske, men lette høydemetre oppover Heiane

Langagjeldet passerer ved 870moh

Vi har passert rutas høyeste punkt på nærmere 940moh. Vending ses midt i bildet

En fornøyd gjeng er fremme ved Vending etter 1t 50min

Middagen ble joikakaker m/potetstappe + pasta di parma!

Vending - Gullhorgabu

Vi starter på turen lengste dagsetappe etter en god natts søvn

Flere elvekrysninger på veien, men ellers god sti. De fleste ble nok noe fuktige, men humøret var det ingenting å si på!

Lunsj i bunnen av Kjerringadalen, på dagens laveste punkt (740moh). Vi brukte rundt 1t 45min hit

Herfra begynte stigningen raskt oppover mot Austra Trongasmoget (960)

Etterhvert som vi kom oppover, fikk vi utsikt helt tilbake til Hamlagrø (600), hvor vi startet dagen i forveien. Vi har blant annet gått rundt hele Nuten (996), midt i bildet

Vi bestemte oss for å ta en "shortcut" over toppen av Bjørnaknausen. Dette var muligens noe kortere i distanse, men neppe tidsbesparende

Vi siktet mot en litt bratt knaus, som man ser midt på bildet her. Dette viste seg å være lurt

Noe mer steinete og brattere siste stykket

Norsk-amerikaneren William fra fjellstaten Colorado blir førstemann opp!

Vi nådde toppen knappe 3 timer etter at vi startet fra Vending. Herfra kunne vi se ned til Gullhorgabu. Nedstigningen tok imidlertid noe mer tid enn antatt, hvilket gjorde at vi samlet sett brukte 5,5 timer fra Vending via Bjørnaknausen til Gullhorgabu. Småbrekkebukken (1129) i bakgrunnen

Vi møtte på en del bratte partier vest for Bjørnaknausen, og måtte dermed ta noen omveier. I tillegg var det aktiv sauesanking i fjellet, som vi ikke ønsket å forstyrre for mye. Jeg tok ikke noen bildet av fjellformasjonene, men om man går noenlunde fornuftig, så er Bjørnaknausen enkel å bestige fra nær sagt alle retninger. Dette bildet viser at vi ved innsjøen i Vestra Trongasmoget (915) hadde valget mellom å vade eller gå rundt hele innsjøen (som strengt tatt ikke er spesielt stor)

Vading ble det...

... Og det var spesielt Helle fornøyd med!

Etter dette kom vi raskt inn på den T-merkede stien på sørsiden av Øvsta Dukavatnet (regulert: 805-823)

Denne stien bragte oss trygt frem til Gullhorgabu! Vi så for oss at hytta, med sine 40 sengeplasser, skulle være noenlunde romslig nå utenfor hovedsesongen... Det stemte imidlertid ikke. 65 stykker overnattet denne natten, deriblant to menn i vertøyboden til hundehuset vi bodde i. Videre var det en sprek type som kom frem i 19-tiden, og bare snudde tilbake til Høgabu som han nettopp hadde komt fra.

Vi storkoste oss derimot i hundehuset (m/eget kjøkken). Med et bursdagsbarn i turfølget, vartet vi opp med tre ulike middager samt dessert denne kvelden. Alle var fornøyde med lørdagen, og fornøyde med en søndag som bydde på strålende sol og en rolig gåtur tilbake til Småbrekkene... Her gikk dog undertegnedes mobiltelefon tom for strøm, så dette kan ikke dokumenteres...
Takker NHHS Ekspedisjon for en strålende tur!