Gray Butte (21.08.2019)  5

Start point Panther Meadows Campground (2,275m)
Endpoint Panther Meadows Campground (2,275m)
Ascents Gray Butte (2,471m) 21.08.2019
Visits of other PBEs Panther Meadows Campground (2,275m) 21.08.2019

En siste tur i USA. Gray Butte er en kort tur, hvor vi brukte knappe 40 minutter til toppen. God sti hele veien til denne relativt populære toppen hvor vi møtte et tosifret antall mennesker - flertallet pensjonister.

Parkerte helt opp ved 2275moh ved Panther Meadows Campground. Med unntak av da jeg besteget Mount Lassen m/sidetopper og Mount Dana, hadde jeg aldri startet så høyt opp før. Dette bidrog til å gjøre denne bestigningen svært lite krevende, til tross for at Gray Butte er høyere enn Galdhøpiggen!

Man kan se toppen allerede fra starten av. Stien går til venstre for toppen sett herfra, altså på nordsiden, for så å slynge seg rundt fjellet til topps

Utsikt mot Red Butte (2553). Det går ikke sti opp hit, og terrenget ser ut til å være noe mer krevende enn hva det ser ut som på kartene. Det er dog uproblematisk å bestige toppen om man tar seg en del ekstra tid. Vi hadde derimot ikke tid til dette, da vi skulle kjøre helt tilbake til San Francisco denne ettermiddagen (og at vi allerede hadde besteget Spring Hill tidligere samme dag, og ønsket å bade i Lake Siskiyou (971) hvilket absolutt er å anbefale!)

Utsikt sørover mot Mount Shasta (byen ved 1100moh) og Mount Eddy (2754) til høyre i bildet, med litt snø på nordsiden av toppen

Fartein oppe på siste del av toppryggen, ved 2425moh

Utsikt mot Mount Shasta! Vi snudde to dager i forveien på vei opp mot Mount Shasta. Vi snudde i det ryggen blir litt brattere på venstresiden (østsiden) i himmelsjå. Orange Rock (3910) kan såvidt skimtes om man legger godviljen til (ca. 1 km øst for toppen)

Toppselfien ble glemt, men her er i hvertfall et bevis på at toppunktet på 2471moh ble nådd!