Mount Eddy (20.08.2019)  6

Start point Pacific Crest Trail parkeringsplass (2,085m)
Endpoint Pacific Crest Trail parkeringsplass (2,085m)
Ascents Mount Eddy (2,754m) 20.08.2019
Visits of other PBEs PCT by Deadfall Lakes Parking lot (2,085m) 20.08.2019

Etter gårsdagens nederlag var det godt å ta tak i en enklere topp. Mount Eddy var en komfortabel tur, hvor vi brukte 2,5 timer opp og 2 timer + en halvtimes badepause på vei ned. Turen gikk i variert terreng; vi gikk i en li fra starten av, deretter oppover en vakker fjelldal langs Deadfall Lakes, før vi etterhvert kom opp på toppryggen. De siste 400 høydemeterne var relativt bratte, men barnemat sammenlignet med gårsdagens motbakker... Absolutt en tur å anbefale!

Mount Shasta fra like ved Weed. Selv etter gårsdagens knekk i selvtilliten og litt såre bein, samt det faktum at Mount Eddy er en ultratopp som er høyest i Trinity County (og Klamath Mountains), stilte vi opp med friskt mot og høy selvtillit før dagens topptur

Vi fikk parkert helt oppe ved 2085moh, hvilket hjalp veldig! Asfalt hele veien opp gjorde ankomsten hit langt enklere enn til Clear Creek Trailhead et par dager tidligere.

Mesteparten av turen går på Pacific Crest Trail, som er kanskje verdens meste kjente Trail. Denne går hele veien fra Mexico til Canada. Vi møtte 2 stykker på denne turen med planer om å gå hele turen, deriblant Kate Cloud som er på dag 107 i denne turen (sjekk gjerne youtube-kanalen "Kate Cloud")

Oppe ved lake 5 av 7 begynte vi å nærme oss tregrensen, og utsikten mot toppen ble stadig bedre! Denne innsjøen ligger på 2360moh, ca. 400 høydemeter under toppen. Ankomsten hit var rolig, men det ble som sagt klart brattere de siste 3-400 høydemeterne.

Om vi danser, eller bare har dårlig balanse vites ikke... Gøy var det i hvertfall å nå toppen!

Flott utsikt langs ryggen vestover. Vi vurderte å gå denne nedover, men gjorde antagelig klokt i å følge den gode stien tilbake til bilen.

Utsikt østover

Utsikt nordover mot Shastina (3758) og Shasta (4322)

Bading i et meteorittkrater ("Lake 5" ved 2360moh/7743fot) på vei ned igjen... Overraskende varmt i vannet!

Vi startet i venstre bildekant, men kunne startet i hårnålsvingen ved creeken. Dette ville gitt en noe kortere, men brattere tur. Turen starter i lett nedoverbakke, men 1980moh som det laveste punktet. Vi fulgte markert linje hele veien til toppen. Utsiktspunktet med stiplet linje øst for toppen skal visstnok anbefales grunnet god utsikt, men vi valgte å helle slappe av en times tid på toppen enn å gå videre.