Mount Shasta (missed summit) (18.08.2019)  5

Start point Clear Creek Trailhead (1,980m)
Endpoint Clear Creek Trailhead (1,980m)
Characteristic Expedition
Visits of other PBEs BV1 (2,920m) 18.08.2019
BV2 (3,050m) 18.08.2019
Clear Creek (2,585m) 18.08.2019
Clear Creek Trailhead (1,980m) 18.08.2019
Orange Rock (3,910m) 18.08.2019

Forord

Etter 10 uker med jobb og sommerkurs i San Francisco/Berkeley, var planen å bestige et av de virkelig store fjellene i California. Valget falt på Mount Shasta, som er Californias 5. høyeste og USAs 22. høyeste fjelltopp (eksl. Alaska). Mange regner fjellet som det mest krevende av Californias topp 10, og det er i hvertfall det eneste frittstående vulkaniske fjellet av de virkelig store i California. Videre er fjellet kjent for å ha alle de største isbreene i California, deriblant Witney-, Hotlum-, Bolam- og Wintun Glacier. Fjellet er populært, og har mange ulike stier til topps. Vårt valg falt på Clear Creek, som gjerne regnes som den teknisk enkleste ruten. Det er derimot en mye lenger tur enn sørruten opp Avalanche Gulch, som gjerne regnes som normalruten.

Dag 1: Til Campen

Vi tok selvsagt et "before" og "after" bilde. Jeg velger å vise kun bildet i forkant av turen i denne rapporten, da vi var noe mer skitne og slitne etter turen. Vi overnattet hos et hyggelig par i Mount Shasta (byen ved foten av fjellet med samme navn), og hadde her nettopp vært på epleslang

Etter en humpete kjøretur på traktorvei med verdens laveste bil, var vi glade over å ha kommet oss opp til Clear Creek Trailhead med en bil uten synlige skader etter dens livs kjøretur. Her er vi allerede oppe på 1980moh, selv om den tykke skogen gav oss følelsen over å fortsatt være i lavlandet

Første utsyn over fjellet fra stien! Skogen begynner å åpne seg noe fra knappe 2200moh og oppover

Vakkert landskap i det vi passerer tregrensen ved knappe 2500moh

Da var vi oppe på Clear Creek, hvor man sent i sesongen finner den siste trygge vannkilden. Vi fylte på 6,5 liter vann hver her. Vannet trenger ikke filtreres her, slik som det må i mesteparten av California grunnet fare for parasitter

Selv om vi for lengst har passert Galdhøpiggens høyde, er det altså noen få motbakker igjen til topps!

Fartein er fornøyd over å ha kommet seg opp til BV2, hvor vi slår camp. Dette er vel 1270 høydemeter under toppen, på en liten hylle med gode rasteplasser for å slå leir. Vi var derimot alene på campen. Vi brukte noe under 5 timer opp hit, der 4t 10min var ren gangtid. Med dagstursekk er dette er grei tur på 3-3,5 timer

Flott utsikt østover fra toppen. Mesteparten av landskapet ligger under 2000 meter under oss

Selfie fra campen

Teltet må slås opp. Med nytt telt har vi selvsagt trent på dette på forhånd, i tilfelle vanskelige værforhold. Disse forholdene kan det dog ikke sies noe på...

Campen er sikret! Fortoppen til Mount Shasta er bak til høyre, mens Thumb Rock (3939moh) stikker opp til venstre

Mesterkokk Fartein er i gang!

Retten ble Chili con Carne uten kjøtt (ja, vet at "con carne" betyr "med kjøtt" på spansk, men å finne den inverse av dette ble for komplisert for en som bare hadde tysk på vgs...)

Vi nyter kveldssolen fra campen med utsikt mot Lassen Peak (3188), Eagle Peak (2812), Mount Diller (2769) og Brokeoff Mountain (2816). Vi besteg de to førstnevnte 7 uker tidligere, noe som fortsatt var Farteins høyeste gjennom livet. Ettersom at vi allerede var på 3050moh, lå vi gått an til å slå minst èn persons høyderekord den påfølgende dagen

Flott kveldssol over Shastarama Point (3394). Vi legger oss rundt 20:30

Dag 2: Toppstøtet

Etter en natt med lite søvn, er vi klare til å gå 01:00!

Undertegnede er som alltid optimist!

Vi brukte 4t 10min opp til Orange Rock. Fartein var fin ved pausen vår på 3560moh og 3680moh. Vi gikk rolig, men mine gode venn gikk likevel på en relativ brå smell i øvre del av switchbackene, rundt 3800 moh. Vi tok en pause på 3850moh, og en ny pause ved Orange Rock like over 3900moh (bildet). Fartein var da svimmel, kvalm, noe blek og hadde noe svekket motorikk. Antagelig vell så mye grunnet utmattelse som høydesyke, men energilagrene hans var tomme, og vi kunne ikke ta sjansen på å måtte bli hentet av helikopter. Vi bestemte oss derfor for å snu her, ca. 800meter fra toppen i luftlinje (1,3km langs stien). Ettersom at tempoet var noe synkende, og at vi fortsatt hadde over 400 høydemeter igjen til toppen, ville dette antagelig tatt nærmere 3 timer. Temperaturen var noe under 0, og vinden var tiltagende og bitende kald. Alltids litt kjipt å snu, men vi hadde uansett en veldig flott turopplevelse! Fartein var også svært fornøyd med sin første miniekspedisjon, selv om han var noe skuffet over egen form og eget oksygenopptak. Vi prøver igjen en annen gang!

Bildebevis på at vi faktisk var ved Orange Rock

En medtatt og sliten mann er lykkelig over å snu

Vi snudde rundt 05:30. En halvtime senere nærmet soloppgangen seg med stormskritt!

Fartein ble raskt bedre når han fikk snudd motbakkene til utforbakker, samt at luften ble tykkere

Soloppgang i nordøst kl 06:15. Vi var da nede igjen ved 3600moh

Flott utsikt østover fra 3500moh

Undertegnede er godt fornøyd med dagens fjelltur sålangt

Utsikt sørover. Uten fog skulle det vært mulig å se byen Reading (110 000innb.) i Central Valley. Denne byen ligger bare 170moh, men ved foten av fantastiske fjellområder i hele det nordlige California. Shastarama Point (3394) til venstre og Thumb Rock (3939) til høyre i bildet

Ettersom at klokken fortsatt ikke var mer enn 08:00 da vi kom ned til campen, gjorde isete snø at vi ikke fikk gleden av å ake ned igjen. Dette skal gjøres med varsomhet, men kan potensielt være trygt på ettermiddag. Vi brukte stegjern for å gå opp disse områdene på nattestid.