Mount Dana (21.07.2019)  6

Start point Tioga Pass (3,030m)
Endpoint Tioga Pass (3,030m)
Ascents Mount Dana (3,981m) 21.07.2019

Bursdagshelgen min (23) ble feiret med fjelltopp nr. 200 for mitt vedkommende. Èn av mine norske venner i Amerika, Mehrvan, ble med på turen. Jeg ønsket å komme høyest mulig opp, men hadde begrenset tid. Denne turen ble gått uten noe som helst form for akklimatisering, noe som er litt på kanten når man bestiger et fjell på nesten 4000moh. Selve turen er relativt sett enkel for høyden, men de vel 950 høydemeterne fra Tioga Pass til toppen ble tøffe for 2 ikke-akklimatiserte ungdommer. Vi tok oss god tid oppover, og brukte temmelig nøyaktig 5 timer på de 4,5 km til toppen, derav 2 timer på de siste 350 høydemeterne/1000 lengemeterne.

Siden vi bor et stykke unna fjellene, leide vi en AirBnb og bodde hjemme i huset til en hyggelig familie like utenfor Groveland. Vi stod opp tidlig, og fikk kjørt gjennom hele den nordlige delen av Yosemite National Park. Det tok cirka 2t 40 min å kjøre fra Groveland (600moh) til Tioga Pass (3030moh)

Fra like etter start. Toppen er til høyre i bildet, ca. 950 meter over oss. Det ser ikke særlig langt ut, og er forsåvidt ikke mer enn 4,5km hver vei... Men det tok oss altså 5 timer til topps. Men god akklimatisering kunne nok dette vært halvert

Rolig start på turen, og fin utsikt mot fjellene i sør: Mammoth Peak (3685) til høyre i bildet

Vi passerte to små innsjøer kort tid etter start. Dette er den første av dem. De er kreativt nok kalt for Lake 1 og Lake 2

God sti hele veien, da dette er en hyppig brukt trail

Mehrvan satte høyderekord for noen uker siden da vi sammen (+Fartein) besteg Lassen Peak (3188). Dette ble passert knappe 40 minutter ut i turen vår

Overraskende mye skog over Tioga Pass, og enkelte trær helt opp til 3300moh. Fortsatt frodig her, i det vi passerer 3300moh

I det vi passerer høyden til Gaylor Peak (3354), blir landskapet brått endret til det mer karrige

Disse ("marmots") trives imidlertid best her oppe

Etter 2 timer er vi halvveis. Høyden fra 3500moh og oppover svir noe mer enn lavere. Det kan nok konkluderes med at man bør ha noe akklimatisering når man skal over 3500moh!

For første gang kan vi se toppen på nært hold...

... Og da har vi i samme slengen bikket 3500moh (hvilket jeg kun har gjort i Tanzania tidligere)

Herfra og oppover er det periodevis snøflekker. De fleste av disse kan omgås. Det var noe enklere å gå utenom snøen enn i den, ettersom at den allerede hadde blitt bløt. Temperaturen var antagelig over 0 natten over (selv i denne høyden), og ble en dagtemperatur nært 15 grader i skyggen ble man fort stekt oppover fjellsiden

Mehrvan er godt i gang med sin siste skikkelige motbakke på en god stund!

Et tilfeldig par som begynte å gå omtrent samtidig som oss. Disse hadde et noe høyere marsjtempo, men tok desto flere pauser, og brukte dermed også omtrent 5 timer opp. I likhet med oss var de sisteårs businessstudenter med internship i California.

Utsikt sørover idet vi virkelig nærmer oss toppen

Legger man godviljen til, så kan Half Dome (2693) skimtes i dette bildet!

Fantastisk utsikt idet man ankommer toppen! For første gang kan man se østover. I nordøst er det den enorme saltsjøen Mono Lake som dominerer landskapet

Utsikt tilbake til Tioga Pass fra toppen. Det høyeste fjellet nord for passet er Mount Conness (3840). Jeg vurderte dette på forhånd, etter anbefaling fra deler av turfølget i Desolation Wilderness July 4-helgen. Ettersom at Mount Conness er mer krevende (og jeg ikke ønsket å risikere å ikke nå toppen i jubileet mitt), samt at det er lavere, falt valget på Mount Dana. Turen til Mount Conness er dog kjent for å være finere, og kan absolutt vurderes om jeg får muligheten i fremtiden

Så glad blir man når man når fjelltopp nr 200!

Meg og Mehrvan med utsikt nordover

En sliten mann betrakter Mono Lake fra sin desidert høyeste bestigning noensinne

Utsikt sørover. Mount Whitney (4421) kan skimtes til venstre i bildet

Utsikt sørover mot det noe lavere Mount Gibbs (3895). Om man er godt akklimatisert og begynner tidlig på dag, kan disse to toppene fint kombineres (Mount Gibbs har en PF på 333 meter)

Et fint sted å nyte en rolig lunsj: Herfra ser man helt til Nevada! Vi tilbrakte en hel time på toppen, og var ikke nede igjen ved bilen før kl 20. Det ble en hard 400km kjøretur hjem til Berkeley. Heldigvis gjorde en sprek Mustang turen noe mer underholdende enn den ellers ville vært!

Sierra Nevada er zoomet inn. Moutn Whitney (4421) er litt til høyre for midten av bildet. Dette er det høyeste fjellet i både California og hele USA (eksl. Alaska)

Vi var svært fornøyde med toppen vi nettopp hadde besteget...

... Og fikk æren av å ake ned delen av topphenget. Hadde vi vært her bare en uke eller to tidligere, ville nok nedstigningen blitt ennå mer interessant!