San Francisco 100% (14.07.2019)  5

Start point 16th Mission Street (8m)
Endpoint Busstopp sør for Mount Davidson (235m)
Ascents Mount Davidson (283m) 14.07.2019
Twin Peaks (281m) 14.07.2019
Twin Peaks-North Peak (274m) 14.07.2019

Da var det klart for dag 2 av min nye hobby, nemlig urbane fjellturer. Dagens mål var å få med seg èn pub, èn kaffebar, èn kunstutstilling og begge fjelltoppene i San Francisco County (PF > 100m). Alt dette gikk i boks i løpet av knappe 4 timer og USD 25.

Startet å gå fra BART-stoppet i 16th Mission Street. Ettersom at jeg var et stykke forbi sentrum, antok jeg å være litt i høyden. Det viste seg derimot i ettertid at jeg ikke var mer enn en 8-9moh., hvilket gjorde turen opp til Twin Peaks noe lenger enn jeg hadde antatt

Gikk forbi en del mer eller mindre kjente landemerker, blant annet kirken Misión San Francisco de Asís

Og etter hvert begynte de bratte motbakkene! Dette er èn av mange bakker hvor alle biler må stå i 90 grader mot kjøreretningen når de parkeres. Jeg gikk opp denne gaten (vel 30 høydemetre), men måtte dessverre gå ned igjen for å ikke gå på en lengre omvei enn jeg allerede hadde gjort

Da har vi bikket 100moh, og nærmer oss foten av selve fjellet!

Mange trapper ble gått gjennom koselige boligområder... Bare litt kjipt at en vanlig enebolig/leilighet på 100kvm koster rundt 30-40 millioner NOK her...

Ved 225moh. starter "villmarken" (=parken)

Flott utsikt mot blant annet Financial District, hvor jeg lusker i hverdagen

Da var jeg oppe ve utkikkspunktet nord for nordtoppen av Twin Peaks, rundt 270moh. Opp hit går det bilvei, og det var det mange kameraglade turister som hadde fått med seg! Jeg brukte vel 2 timer opp hit, hvor 85 minutter var ren gangtid (og resten var kunst, øl og kaffe)

Da var jeg oppe på den høyeste av Twin Peaks, nemlig sørtoppen/Noe Peak!

Oblig toppselfie!

Utsikt tilbake mot den noe lavere nordtoppen, og utkikksplatået ("turistspotten") til høyre i bildet

Da begynner nedturen sørover. Valgte trapper over bilvei ned her

Antagelig det mest folksomme sadelpunktet mellom to fjelltopper jeg har besøkt... Tok noen minutter å krysse denne veien

Fulgte diverse boligstrøk for å komme til starten av en trail i neste park. Dette er fra Evelyn Way

Gikk opp Charles Avenue, hvor man kan finne starten på trailen ved å gå i et smalt smug gjennom to bolighus. Må være oppmerksom for å se starten av trailen (stien)

Det minst urbane området på turen. Mange interessante typer blomster i dette området, og generelt fredelig. Møtte faktisk bare èn person i løpet av de 10 minuttene jeg brukte på de 100 høydemetrene til toppen

Nesten oppe!

Da var en ny "kommunetopp" med i samlingen! (Selve topplatået er såpass flatt at dette er beste bildebevis på at jeg faktisk var på/veldig nært toppen)

Gikk videre 5 minutter sørover, ned til 235moh, hvor jeg hoppet på en buss som tok meg ned til nærmeste BART-stopp. Turen må sies å være noe mer kulturelt enn friluftsmessig interessant, men absolutt en fin tur.

Merk: Jeg gikk med pensko, men burde ikke gjort dette, da det var noe fuktig på enkelte deler av Mount Davidson. Aldri sommerregn i San Francisco, men tåken "Karl" er nok til å gjøre enkelte områder noe gjørmete