Lassen Peak (30.06.2019)  6

Start point Lassen p-plass (2,570m)
Endpoint Lassen p-plass (2,570m)
Ascents Eagle peak (2,812m) 30.06.2019
Lassen Peak (3,188m) 30.06.2019
Visits of other PBEs Lassen p-plass (2,570m) 30.06.2019

Endelig var det tid for en skikkelig bestigning! Jeg våknet opp denne morgenen med sommerfugler i magen og følelsen av at noe stort skulle skje! Jeg hadde ikke fått denne følelsen av en fjelltur siden jeg besteg Kilimanjaro i januar i fjor. Dette skulle også bli min 2. høyeste topp noensinne, og min 4. ultratopp (PF>1500m, eller 5000 fot/1524m som de sier i USA). Vi stod opp kl 06:00, men grunnet en solid frokost og en ikke-ubetydelig kjøretur begynte vi ikke å gå før klokken var rundt 09:15.
Distansen til toppen er ikke mer enn 4km, men vi tok ikke sjansen på å sette høy fart grunnet litt kort akklimatiseringsperiode. Vi brukte 2t 38min til toppen, hvor vi startet veldig rolig, men ble noe "modigere" etterhvert. Vi merket høyden i form at lettere hodepine fra rundt 2800moh og oppover (dette merket jeg først ved 3200moh på Kilimanjaro, men usikker på om det er grunnet ulik akklimatiseringstid eller dagsform).

Omtrentlig rute på turen vår: Normalruta opp til Lassen Peak (Lassen Peak Trail), så vestryggen ned til sadelen mellom Lassen Peak og Eagle Peak. Denne var relativt komfortabel å gå. Eagle Peak var en fin avstikker, og må sies å være en "billig" 2812-meters topp

Startet på samme parkeringsplass som gårsdagens tur. Gårsdagens turmål i bakgrunnen: Mount Helen (2695)

Her har vi nettopp startet turen: Mehrvan fremst og meg bakerst. Deilig å krysse 2600m-grensen 3 minutter ut i turen vår (har aldri startet å gå fra så høyt før)

Bratte bakker på isete snø tidlig på dag. Dette var mer krevende enn vi hadde sett for oss på forhånd, men gikk helt fint, selv uten stegjern/brodder/isøks osv.

Noe slakkere terreng etterhvert. Vi nærmer oss nå "switchbacks'ene", hvor snøen forsvant og tempoet vårt økte betraktelig

Utsikt vestover mot Brokeoff Mountain (2816, venstre), Mount Diller (2769) og Eagle Peak (2812). Sistnevnte var en fin avstikker som tok en god time ekstra

Ved 2900moh er vi høyere enn alle fjell rundt oss, og begynner virkelig å få følelsen av å bestige et fjell som er betraktelig høyere enn omgivelsene

Utsikt nordover

Fartein og Mehrvan er fornøyde med å snart nå toppen

Det flater ut mot fortoppen, ved vel 3100moh.

Informasjonstavle ved kraterkanten. Ettersom at dette bare er min andre vulkanske fjelltopp, synes jeg at vulkankrateret gav en ekstra dimensjon til siste delen av selve bestigningen

Nordover fra fortoppen, men utsikt over vulkankrateret. Dette krateret hadde utbrudd så sent som i 1914-1921, og regnes dermed som en av kun to aktive vulkaner i hele USA (eksl. Hawaii og Alaska)

Litt bratt mot slutten, og flotte alpine fjellformasjoner i toppområdet. Gutta midt i bildet stod på ski ned denne nordsiden. Ganske bratt linje for enkelte av dem

Fjellfie!

Utsikt nordover fra toppen

Gruppebilde fra toppen! Alle lyktes å nå toppen. Vi brukte 2t 38min til topps, men kunne nok gjort det på 2 timer. Vi var noe forsiktig med starttempoet grunnet høyden. Lå an til å brukte over 3 timer halvveis, men ble som sagt modigere etterhvert

Fartein og jeg gikk vestryggen ned, for å kunne bestige Eagle Peak. Mehrvan slet litt med knærne, og valgte å gå normalruten ned igjen. Eagle Peak er toppen nærmest i midten, og var en fin avstikker

Flotte vulkanske formasjoner langs store deler av vestryggen. Lake Helen (2500) like til høyre for meg

Vi nærmer oss sadelen mellom Lassen Peak og Eagle Peak, som ligger 2683moh

Toppryggen til Eagle Peak, mot nordvest

En ganske lang omvei dersom man ønsker å gå videre til Mount Diller (2769). Brokeoff Mountain (2816) er derimot en ganske vanlig tur (fra en annen parkeringsplass sørvest for parkeringsplassen for Lassen Peak)

Fin avslutning på turen med litt aking på østsiden av Eagle Peak