Mount Helen (29.06.2019)  4

Start point Lassen p-plass (2,570m)
Endpoint Lassen p-plass (2,570m)
Ascents Mount Helen (2,695m) 29.06.2019
Visits of other PBEs Lassen p-plass (2,570m) 29.06.2019

Jeg, Fartein og Mehrvan satte oss som mål å bestige Lassen Peak denne helgen. Vi anså da Mount Helen som en passelig "oppvarmingstur". Hovedmålet med turen var å finne ut hvor hard/isete snøen var, slik at vi kunne geare oss opp på utstyrssiden dersom nødvendig. Vi hadde Redding som utgangspunkt for helgen. Redding ligger helt nord i Central Valley, ca. 80 minutter fra parkeringsplassen til Lassen. Veien åpnet ikke for vinteren før 18. juni, og det var fortsatt mye snø igjen i området. Hele turen ble gått på snø, utenom selve toppryggen. Alt i alt var dette en fin oppvarmingstur til Lassen dagen derpå. Stengt tatt nødvendig er det nok ikke å akklimatisere seg noe betydelig for 3188moh, men det kan gjøre hovedmålet noe mer behagelig å bestige. Vi gikk i rolig tempo, og brukte ganske nøyaktig en halvtime på de 125 høydemetrene fra parkeringsplassen og opp. Sol og rundt 15 grader midt på dag.

Ved inngangen til Lassen Volcanic Wilderness, ca. 1750moh. Fjellene blir etterhvert nokså spektakulære, og en tur innom nasjonalparken er verdt en roadtrip i seg selv. For en personbil er prisen USD 30 for et ukepass

Spredte snøflekker fra rundt 2000moh og oppover, som etterhvert går over i solide brøytekanter. Dette området er i perioder det mest snørike området i hele USA!

Oppe på parkeringsplassen. Allerede her kan 2 av 3 gruppemedlemmer skilte med ny høyderekord. Bildet er i retning Lassen Peak, men det høyeste punktet kan ikke ses på parkeringsplassen

Bildet av dagens noe mer avslappede turmål; Mount Helen

Vi gikk mot veiens høyeste punkt, som ligger et par hundre meter øst for parkeringsplassen, på ca. 2590moh. Der fant vi et punkt hvor vi enkelt kom oss opp på brøytekanten (bildet), og satset på å gå litt øst for nordryggen. Dette er den minste bratte veien, hvilket virket hensiktsmessig ettersom at vi ikke hadde stegjern eller annet utstyr til å gå bratt i isete snø

Østsiden av fjellet. Bildet viser praktisk talt hele turen, hvor nordtoppen til høyre i bildet ble forsert først. Dette må sies å være en "billig" 2695-meters topp

Utsikt fra nordtoppen mot Lassen Peak (3188). Toppen er til høyre i bildet

En nokså flat topprygg, hvor det høyeste punktet ligg omtrent på midten

Fartein slår lens i glede over å ha nådd sitt livs høydepunkt (bokstavelig talt). Ettersom at søndagens ekspedisjon ble en like stor suksess, ble denne rekorden stående i mindre enn et døgn

Utsikt vestover mot det fortsatt islagte Helen Lake (2500), med Brokeoff Mountain (2816) og Mount Diller (2769) i bakgrunnen

Utsikt mot Eagle Peak (2812) i nordvest. På dette tidspunktet satte vi oss som mål å også bestige Eagle Peak dagen derpå. Dette skulle vise seg å være en nokså enkel topp å få med seg på vei ned fra Lassen Peak; det krevde rundt èn time ekstra

På vei ned fikk vi med oss dagens lille høydepunkt: Aking!