Vollmer Peak (16.06.2019)  4

Start point International House, UC Berkeley (115m)
Endpoint International House, UC Berkeley (115m)
Ascents Vollmer peak (581m) 16.06.2019

Det har vært en arbeidskrevende start på oppholdet mitt i USA. Jeg jobber mandag-torsdag, og har tar kurs på UC Berkeley på fredager og i helgene. Kommer likevel til å gå en del turer i ukene som kommer. I dag ble det tur til toppen av Berkeley Hills; Vollmer Peak. Turen ble gått med to norske venner, og disse kommer til å bli med på ymse turer i ukene som kommer.
Dagens tur viste seg å bli myyye lenger enn antatt: Vi brukte 2t og 55min på de 11,4km til toppen. Det ble en del krongling og dårlige rutevalg underveis, men slik er livet i ukjent territorium... Været startet kjølig og disig, men ble finere etterhvert.

Like etter California Memorial Stadium (åpnet i 1923 for å hedre falne etter 1. verdenskrig) tok vi av oppover til venstre. Det så ut til å gå en sti opp her, og retning var riktig. Dette skulle derimot vise seg å være en stor tabbe...

Vi møtte på en del av disse fuglene. Litt usikker på hva det er, men rimelig store!

Etter å ha gått 100 kjappe høydemetre i bratt motbakke, er vi er fortsatt inne på campuset til UC Berkeley. Dette er dog oppe i området hvor research-sentrene ligger. Vi gikk oss rett på Energy Research Center. Dette var innegjerdet. Vi håpet på å kunne gå rundt, men det ble en laaang omvei, hvor det hele endte med at vi måtte ned igjen til dalen etter å ha fulgt gjerdet på en liten rundtur. Dette er inntegnet på kartet (nederst), og vi endte opp med å miste 90 av de 100 høydemetrene vi hadde fått

Vi kom da ned igjen hit, ca. 35 minutter etter at vi forlot veien 5 minutter nede i dalen

Ved å fortsette rett fremover, kom vi derimot fort inn på denne trailen.

Etterhvert gikk den bratt oppover...

... Og utsikten ble etterhvert upåklagelig! Her fra 370moh.

Som kartet (nederst) viser, trekte vi for langt østovover og sørover, noe som gjorde turen lenger (i hvertfall i lengdemeter). Det ble også mye gåing langs en overraskende trafikkert bilvei (anslår 40 biler i minuttet!). Etter å ha passert en park ved foten av fjellet, 510moh, ble det derimot slutt på trafikken. Dette er bare noen få meter fra toppen

Da er vi oppe!

Oblig selfie fra toppen! Utsikt østover. Ettersom at det var tettere skog og ormegress på andre siden av topplatået, var det mest naturlig å nyte utsikten østover. Vi avsluttet turen med å gå rolige 10-15 minutter ned til parken på 510moh, og ble plukket opp av en Uber (som endelig snart skal bli lovlig i Norge! :D)

Kartet viser den 11,4km lange ruten. På grunn av litt dårlige valg underveis, ble det rimelig nøyaktig 600 høydemeter å gå, hvilket vi brukte 2t 55minutter på. Turen var uansett vellykket, og dagens buffet på International House smakte ekstra godt i dag :)