Dalsnibba og Rundegga (22.05.2019)  5

Start point Dalsnibba p-plass (1,470m)
Endpoint Dalsnibba p-plass (1,470m)
Ascents Dalsnibba (1,476m) 22.05.2019
Rundegga (1,615m) 22.05.2019

Tur med Jahn Erik. Vi ønsket å komme oss litt opp i høyden, ettersom at ingen av oss hadde vært på skiturer eller fjellturer over 1000moh så langt i år. Jeg har bodd i Bergen uten bil, og han har bodd et år i paddeflate Florida. To spente unge menn var dermed klar for å nå nye høyder (i hvertfall for 2019). Grunnet litt tekniske trøbbel, kom vi oss sent avgårde. Vi hadde egentlig tenkt til å gå fra Djupvasshytta (1030), slik at vi både sparte 150 kroner i bompenger, men også fikk gått disse motbakkene. Jeg har kjørt opp på Dalsnibba flere ganger før, men har ikke registrert bestigningen ettersom at jeg aldri hadde gått tur opp hit før. Vi forsøkte å rekke byen før butikkene stengte kl 20:00, så ga dermed full gass. Selve turen var unnagjort på like under 2 timer, rettnok i nokså høyt tempo. Noe lett tåke da vi startet å gå, men dette lettet fort. Litt regn tidligere på dag, men vi slapp også unna dette. 6-7 grader på 15-1600 moh. føltes mildt.

Ikonisk utsikt fra Dalsnibba!

Parkerte nesten på toppen. Turmålet Rundegga i bakgrunnen

Fra skaret mellom Dalsnibba og Rundegga, ca 1310 moh.. Hammeren rett frem er rimelig bratt, så vi holdt oss godt til høyre i bildet

Bratt opp til rundt 1550moh., men slakkere mot toppen av Rundegga

Selfie fra toppen! Vi brukte nokså nøyaktig èn time opp hit. Gikk nokså fort, men hadde gått en del fortere uten snø

Utsikt mot Geiranger

Vi var ikke mange minuttene på toppen, litt siden det begynte å bli sent på dag, men mest siden dette uværet så ut til å være på vei. Dette slo derimot aldri til; store deler av himmelen var blå en halvtime senere

Utsikt mot Djupvatnet (1016) og Djupvassegga (1546) underveis i nedstigningen fra Rundegga

Vi siktet her mot svingen litt til venstre i bildet, ved 1200moh.

Nedstigningen fra Rundegga var selve høydepunktet på turen!

Ble nesten 300 høydemeter opp igjen til Dalsnibba. Jeg jogget dette som en liten trimtur, mens Jahn Erik gikk ned til Djupvasshytta

Rart hvor varmt det alltid er å jogge i motbakke...

Der var ringen (nesten) sluttet!

Vi gikk omtrent denne ruten. Av prinsipielle årsaker registrerer jeg ikke topper jeg ikke har besteget selv (fysisk), men ettersom at denne ruten er gått, tar jeg med begge toppene. Denne turen er ekvivalent med at man hadde plassert en bil i sadelpunktet (noe som selvsagt ikke er praktisk mulig), for så å gå opp til den ene og deretter opp på den andre toppen. Begge toppene er da i praksis besteget fra sin sadel, noe som jeg regner (rikelig) tilstrekkelig for å registrere bestigningene.
Note: Respekterer fullt ut at man kjører opp på de toppene hvor det er mulig, og registrerer en bestigning. Det føles bare ikke riktig for meg personlig.