Påsketur til Gullfjelltoppen (17.04.2019)  5

Start point Gullbotn (245m)
Endpoint Haukeland (80m)
Ascents Gullfjelltoppen (987m) 17.04.2019
Ronamanen (889m) 17.04.2019
Visits of other PBEs Gullbotn p-plass (245m) 17.04.2019
Osavatnet p-plass (kr) (310m) 17.04.2019

Grunnet et innholdsrikt og kompromert 8. semester ved NHH, måtte jeg dessverre droppe påskeferien i år. Èn dag fri ble det likevel, og denne måtte utnyttet til det fulle! Jeg og 3 venner fra NHH bestemte oss for å bestige Bergen kommunes høyeste fjelltopp: Gullfjelltoppen! Her hadde ingen av oss vært tidligere, noe som gjorde turen ekstra interessant. For å få mest mulig ut av turen, krysset vi hele fjellet; fra øst til vest. Været var utmerket, og temperaturen svært høy for årstiden.

Et optimistisk turfølge fra startblokkene, her ledet av Fartein

På vei oppover Gullbotn, her ved litt over 400moh

De brattere partiene begynner ved rundt 550moh. Fra 550 og oppover var det også periodevis med snø. Stort sett heldekke fra 750-800moh og oppover. Dette er svært høyt for årstiden, selv for kystnære strøk i Hordaland.

Periodevis svært bratt. Sondre leder an (bortsett fra vår prominente fotograf; undertegnede)

Utsikten ble etterhvert svært god østover. Dette er mot sør-øst, altså mot Samnangerfjorden m/omegn

For første gang ser vi toppen! Det er litt flatere mot toppen (men relativt bratt fra 550moh til 900moh), dermed ser man ikke toppen før man er nokså nært den. Litt tunge bakker oppover her, men heldigvis hadde det vært litt kaldt i fjellet natten i forveien, slik at snøen var nokså hard. Dette holdt seg overraskende bra utover dagen, til tross for den stekende solen

2 timer og 10 minutter har gått, og toppen av Bergen er nådd! Utsikt vestover, med bydelen Arna like under oss

Utsikt østover, med tettstedene Haga og Tysse midt i bildet (Samnanger kommune)

Utsikt sørover. Søre Gullfjelltoppen (962) ligger utelukkende i Samnanger kommune, men ville vært en "god nummer 2" om den lå i Bergen. Vi vurderte å legge turen innom denne, men det får bli en annen gang (kanskje en gang man har bil tilgjengelig?)

Gruppeselfie fra litt vest for toppen (har begynt på nedstigningen)

Idyllisk ved Svartevatnet. Rene sommerstemningen ved 415moh!

Så begynte den lange nedstigningen mot Haukeland (80moh). Her ville en bil ved Osavatnet "smakt" godt...

Ettersom at vi ikke hadde bil stående ved Osavatnet, ble dette en noe langdryg avslutning på turen. Avstanden ned til hovedveien ved Haukeland er ca. 7,5km, alt på asfalt. Vi var likevel enige om at dette var en skikkelig kremtur; i hvertfall i bergensk målestokk.
Vært å nevne er det også at vi møtte rikskjendisen "Blåbærkongen" (se youtube), som kunne fortelle om 44 000 kilo selvplukket blåbær, og at han hadde troen på årets sesong!