Skåldalsfjellet (12.10.2018)  3

Start point Arna terminal (10m)
Endpoint Arna terminal (10m)
Ascents Skåldalsfjellet (719m) 12.10.2018
Skåldalsnipa (603m) 12.10.2018

Etter mye jobb den siste perioden, samt veldig mye nedbør (900mm i Gulfjelldalen siste 30 dager!), benyttet jeg dette værvinduet til å ta meg fri fra skole og legge ut på tur. Skåldalsfjellet er et av få fjelltoppet i Bergen kommune jeg ikke hadde besteget, og kan nås med en enkel busstur fra Åsane. Jeg tok buss 91 fra Åsane til Arna terminal midt på dag. Dette er nok årets siste "sommerdag": Jeg gikk hele turen i shorts og t-skjorte, til tross for sterk vind og periodevis litt regn. Dette gikk overraskende nok helt fint.

Jeg startet her: Arna bussterminal. Dette ligger nært havnivå, omtrent 710hm under Skåldalsfjellet. Dette ble derfor en nokså lang tur

Jeg fulgte de mange borettslageen i øvre del av Indre Arna, ca. 100moh

Etter vel 2km på asfalt kom jeg frem til Eikestølen, hvor stien begynte

Periodevis sti, periodevis vei. Jevnt over relativt tørt og lettgått

Tar av til venstre her. Dette er på 230moh, like under en 249 meter høy (navnløs?) ås. Fra her kan det være en del myr, men dette forsvinner så snart man begynner oppover de bratte bakkene mot Skåldalsnipa

Bratte bakker gav fort god utsikt!

Oppe på det første platået, her ved ca 360moh

Utsikt mot Indre Arna fra det andre platået, her ved ca. 500moh

Siste stigning mot Skåldalsnipa!

Veldig kraftig vind, men flott utsikt fra toppen av Skåldalsnipa. Her østover mot Espeland, Haukeland mm.

Usikt vestover mot Indre- og Ytre Arna mm.

Utsikt østover mot Skåldalsfjellet. Det var lenger mellom de Skåldalsnipa og Skåldalsfjellet enn jeg hadde trodd. Jeg gikk over toppen til venstre i bildet (såvidt jeg vet navnløs, men med en høyde på 685moh). Brukte 80 minutter til Skåldalsnipa og 110 minutter til Skåldalsfjellet, inkludert et lite butikkbesøk og at jeg pratet meg bort på veien.

Vinden var utfordrende å jogge i, både i motvind (vinden kom fra øst), men også når jeg skulle jogge i medvind. Dette lille tjernet med hvite bølgetopper viser noe av kraften i vinden

Da var jeg over 700moh i Bergen kommune for første gang!

Bilde fra toppen! Og nei, jeg har ikke bollekinn, bare Snickers i munnen...

Utsikt mot Bergens høyeste fjelltopp: Gulfjellstoppen (987)

Arna sett fra Skåldalsfjellet

Jeg valgte en annen vei ned, og denne var nok noe kortere. Brukte ca. 1 time ned igjen til Arna terminal, og gikk da via Reppardalen. Her lå det blant annet noe idylliske støler

Viktig å ta til høyre retning Reppardalen dersom man velger å gå opp denne veien!