Grøtshornet (01.06.2018)  4

Start point Ravn stadion (50m)
Endpoint Ravn stadion (50m)
Ascents Grøtshornet (663m) 01.06.2018

Jeg og mamma tok oss en formiddagstur før hun skulle på senvakt senere på dag. Valget falt på Grøtshornet, da ingen av oss hadde vært der før. Turen viste seg å være noe lenger enn forventet. Vi gikk rolig, men i nokså jevnt tempo med få pauser, og ble forbauset over å bruke 1t 42 min til toppen. Temperaturen var fremdeles høy fra de siste dagers varme, selv tidlig på morgonen. Det var en fin, men nokså lang tur. Derimot ville det vært en del kortere å kjøre forbi Vatne i retning Hellandshamn. Dette ville gitt en lengre kjøretur, men en betydelig kortere gåtur (6km tur-retur). Vi visste at dette turen var kortere, men ikke at forskjellen var så stor. Når det er sagt, så var denne stien godt merket, og bøy etterhvert på god utsikt på Tennfjord og Vatne.

Man møter nokså tidlig på dette skiltet. Kan være vanskelig å forstå hvilken vei man bør gå her. Det beste er å gå mot Kyrkjeskardet (høyre).

Har nettopp kommet over Nakkan, og gått litt nedover. Her er det litt myrlendt terreng, med fin utsikt mot Grøtshornet.

Turbok og benker ved Hagesætra (280moh).

Fin utsikt sørover mot Tennfjord. Dette er fra litt forbi Hagesætra.

God sti hele veien!

Utsikt vestover mot Slyngstadvatnet (68moh)

Selfie fra toppen! Vatnevatnet (9moh) og Engsetdalsvatnet (43moh) i bakgrunnen

Utsikt fra toppen vestover mot Urfjellet (839moh) og Storfjellet (950moh)

Utsikt østover fra toppen: Grødet (693moh) nærmest med Blåskjerdingen bak (1069moh)