Rørvik - Rundtur i Sentrum. (06.02.2020)  4

Characteristic Trip by foot
Litt spesielt at min loggførte tur nr. 500 ble her på Rørvik.Var på dagstur besøk hos min gode venn og barndomskamerat Odd Jarle så da var det greit med en liten tur nede i sentrum.41år siden jeg gikk i disse gatene no så det var veldig spesielt.Stedet er jo så godt som totalt forandret på disse årene.Kjente igjen noen av bygningene ellers så er det mye ny byggningsmasse her.Gater er vel også gjort litt om.Fint vær i dag men glatt og is overalt på fortau og gater.Rolig på Hurtigrute kaia i dag i motsetning til i 1978-1979 dag jeg gikk på skole her.Den gangen var kaia en møteplass for ungdommen dog helst når Hurtigruta lå ved kai på kvelden.Både nord og sørgående lå her samtidig noe som ikke skjer lengre.Nærøysundbrua var også under bygging da.Fin og koselig tur i dag med gode minner som strømmet på fra en svunnen tid.Får ikke la det bli 40 år til neste gang for da er det vel forsent :)
Kommunehuset til Vikna Kommune inneholdt også kino husker jeg .Idag heter kommunen Nærøysund kommune etter sammenslåing med Nærøy i 2020.(Sameflagget er oppe da det er Samefolkets dag i dag)
Her er den gamle fergekafeen.Serverte god norsk husmannskost i 1979 da jeg var her siste gang.Ferga gikk også enda da så det var en populær plass.Middagene som du fikk kjøpt her var i en klasse for seg.
Her lå fergekaia.
Dette bygget har fått en ny eier og trenger sårt en oppussing men blir det bevart?Det gjenstår å se.
Den gamle Skipsekspedisjons bygningen.Her solgte de billetter til de som skulle reise med hurtigruta.
Der ligger Nærøysundbrua som åpnet nov.1981.Da begynte en ny tidsregning for Rørvik og Vikna.Før og etter ferga.
Har mange gode minner fra Hurtigrutekaia.
Parti fra Kjøpmannsgata.
Litt info er satt opp ved Kysthotellet.
Fine skulpturer som står ved inngangen til Kysthotellet Rørvik.
Berggården gamle handelsted ble bygget på slutten av 1870 tallet.Inneholder idag bla. kafe og museum.
Gamle Rørvik kirke fra 1896 brant ned til grunnen i 2012.Idag er det reist en ny flott kirke på nøyaktig samme sted.Kirka ble vigslet 22 des.2019.