Fitjaknuten (21.07.2023)

Start point Ådneram (610m)
Ascents Fitjaknuten (1,201m) 21.07.2023

Tok turen sammen med olgamariet (Olga Marie Torsvik). Fredagskvelden startet vi fra Ådneram og syklet (nesten) inn anleggsveien til Duge kraftverk før vi satte opp teltet. Veien er asfaltert og forholdsvis lett å sykle. Neste dag syklet vi de siste 2 km inn til kraftverket og gikk derfra på merket sti forbi Grautheller og nesten helt fram til Fitjaknuten. Det en må være oppmerksom på er at T-merket sti og sti avmerket på kartet (pr nåværende) ikke har samme trase på deler av turen. Siste kilometeren gikk vi i lettgått terreng opp til toppen. Vi var svært uhelgdige med været ettersom det skyet til og småregnet siste stykket, vi gikk dermed glipp av utsikten og hadde det travelt med å komme oss hjemover. En time senere fikk vi igjen sol og fint vær på vei tilbake mot Grautheller. Det er ca 8 km i fra Duge kraftverk og til Fitjanuten. Fra bommen på anleggsveien og inn til Duge kraftverk så er det ca 13km, noe lenger om en parkerer ved turisthytten.

Molly og Luca i sykkelvognen
Anleggsveien mellom Ådneram og Duge kraftstasjon, Ørnanuten er fremtredende til venstre i bildet
Fitjaknuten
Toppen av Fitjaknuten
Bildet viser deler av stien tilbake mot Grautheller
Vi ser ned på Grautheller på vei tilbake