Snoteggen - sørøsteggen på Snota (13.01.2018)

Ascents Snota (1,669m) 13.01.2018

En tur jeg har tenkt en stund på, men som det var vanskelig å finne så veldig mye information om. Gjermund var gira på å droppe Ruten for heller å bli med på dette eventyret. Kom oss avgårde fra Trondheim kl 06.15 og var klare til å gå fra demningen ved Gråsjøen kl ca. 08.30. Fantastisk fin soloppgang! Yr hadde meldt sol bak sky og en del vind. Det stemte ikke, det var knallblå himmel hele dagen og til tider blikkstille. Jeg var veldig spent på hva Snoteggen skulle by på av utfordringer og hadde ikke lyst å sløse bort tid på anmarsjen. Regnet med at dette fort kunne ende med en liten epic. PB kunne avsløre at ryggen kunne gjøres med minimalt med sikring eller usikret, og at det blott var litt luftig. Men vi hadde krysset grensen til Møre og Romsdal, så forventet at dette fort kunne være en litt stiv beskrivelse :) Fulgte scooterspor det meste av tiden frem til sørenden av svartvannet, så det var veldig lettgått. Skredfaren var tilsynelatende svært lav. Hard vindskare stortsett hele veien, og ingen faretegn av noe slag. Vi hadde likevell med skredutstyr da vi måtte gjennom enkelte utsatte heng bort mot sørøsteggen. Brukte ca. 4 timer fra bilen til ryggen. Første syn av ryggen så faretruende ut. Minnet meg veldig om sørryggen på Uranostind på vinteren. Vi ble enige om at dette måtte være umulig å ta seg opp, og la i vei med skiene på sekken og stegjern på føttene. Første del var veldig lettgått og ikke spesielt utsatt. Etterhvert reise eggen seg, og det så jaggu ikke veldig enkelt ut. Eggen var heldigvis ganske bar og tørr, mens nordøstsiden var isete og snøete. Kløv opp første lille opptak usikret til ett lite plateau. Så fortsatt svært vrient ut, men bestemte oss for å gi det ett forsøk. Gjermund hadde bare med lette alu-jern, og vi valgte å prøve oss uten stegjern først og uten øks. Hadde med ett 60m halvtau, 3 mellomstore kammer, 4 små tricams, ett halvt kilesett og to store hexer. Var godt sikret i fast og fint fjell. Var litt vanskelig å stole på fottakene med skisko, så hev av meg handskene og neglesprettet meg opp det første opptaket. Fikk satt en go standplass etter 30 meter. Gjermund fulgte i god stil. Valgte å fortsette videre opp eggen 2 lange taulengder til. Gode plateauer for standplasser hele veien, men brukte litt tid på å grave frem gode sikringer til standplass. Veldig kjekt med tricams i de isete rissene, selvom Gjermund synes det var noe herk å få dem ut igjen. Gjermund var uheldig å miste ene isøksen rundt en liten hammer der han måtte ha sekken av for å kunne krype seg rundt. Den landet visstnok på en liten hylle 30 meter nede i sørsiden, så om noen har lyst på ny øks er det bare å ta turen. Siste 100 hm til toppen var det på med hodelykt og stegjern og ut i nordøstsiden. Siste taul. så veldig lett ut, men føltes som det mest utsatte. Dårlig hold i snøen og minimalt med sikringer gjorde at jeg brukte rundt 40 min på å lede den. Var utrolig kult å vippe seg over kanten da varden sto helt inn til stupet. Satte meg i spenn bak den svære varden og sikret Gjermund opp. Han ble vill idet han væltet seg over kanten og så varden. Kvelden hadde blitt bra svart nå og den svake månen var til liten hjelp. Jeg kjørte stortsett med stavene i ene hånden og gps'en i den andre. Kom oss greit ned til våre oppoverspor, og kunne roe litt ned. Plutselig kom jeg inn over en flekk med is, og skiene mistet fullstendig feste, og jeg sklei ukontrollert nedover. Prøvde desperat å stoppe, men fikk ikke feste, til slutt spratt ene skien av dundret i en svær stein. Fikk kanskje bremset litt med ene skiskoen og stoppet så opp i skiene til Gjermund. Ubehagelig opplevelse og miste fullstendig kontroll, til tross for at det ikke var brattere end 25 grader. Gikk heldigvis bra og jeg tok det veldig piano ned til Svartvannet. Måtte på med fellene igjen og gikk over vannet og opp den lille bakken på andre siden. Kunne ta fellene av etterhvert og klarte å holde høyden å skli hele veien til bilen. Brukte
1t50min fra toppen og ned.
Håper andre PB'ere tar turen vinterstid. Nå er det ihvertfald gode sintrete spor i snøen, som sikkert kan være til mye hjelp opp siste taul.

Start date 13.01.2018 08:20
(UTC+01:00)
End date 13.01.2018 20:29

Ai ai

Written by kobbenes 14.01.2018 22:29

Dette luktar klassikar! Nydelige bilete og ekte vinteralpinisme! Bra støta å ta denne bil til bil på ein dag. Eg har tenkt at skal ein klatre på snota må ein ligge over på hytta - men tydeligvis ikkje! :-)

Missing title

Written by Þróndeimr 14.01.2018 08:35

Oi, artig rutevalg jeg ikke hadde tenkt på tidligere, må bli en tur snart! Hvordan var klyvinga/klatringa rent teknisk, bare lett og eksponert eller noen mer krevende hamrer osv?

Sv:

Written by kristoffergh88 14.01.2018 11:16

Gåing opp til 250hm før toppen ca. Deretter er det opptaksvis, med gode standplasser. Ganske bart og tørt på eggen. Måtte litt ned i nordøstsiden/høyre siden etterhvert. Da var det stegjern og øks. Turen var mere krevende end jeg hadde trodd. Men sikkert ikke mere end grad 2-3 på sommeren. Fett om du tar turen.

Sv:

Written by SturlaS 14.01.2018 12:13

Den er gradert til 4-. Enkelte går den usikret på tørt føre med sterkt hode..

Sv: Sv:

Written by kristoffergh88 14.01.2018 12:21

Klassiker!

Written by SturlaS 14.01.2018 00:48

Herlig tur!

Ser det er tau på noen av bildene. Sikret dere mye oppover eggen?

Sv: Klassiker!

Written by kristoffergh88 14.01.2018 00:51

Ja vi sikret ganske mye. Var mere krevende end jeg hadde trodd. Men flott tur! Har du gått den på vinteren?