Hinderåsen i Arna (10.05.2024)

Start point P-plass Langedalen/Kalihaugen (84m)
Endpoint Samme (84m)
Ascents Hinderåsen (229m) 10.05.2024 13:38

På tur hjem fra hytten på Mjølfjell passet det godt med en tur opp til Hinderåsen - en "ny" småtopp i Bergen som ble lagt inn på PB 9.5.2024 av hbar (Harald Barsnes). Vi parkerte på en stor plass ved Betania i krysset mellom Langedalen og Kalihaugen.

Den grankledde Hinderåsen sett fra veien i Kalihaugen (øst)

Herfra fulgte vi veien Kalihaugen oppover til nr. 71. Her fra fortsattte vi på en gammel gårdsvei som går oppover mot skogsveien Brattlandsvegen. Ved en stor plass sør for Hinderåsen fulgte vi Haralds rute opp gjennom tett granskog til toppen av Hinderåsen. Hjorteterreng.

Herfra gikk vi opp i granskogen mot Hinderåsen
Astrid på høyeste punkt på Hinderåsen

For å få litt variasjon på turen ned igjen fortsatte vi et stykke nordover på Hinderåsen i fint, åpent terreng før vi tok oss ned en bratt skråning mot øst for å komme inn på sti og senere tilgrodd skogsvei som via en lang slynge munner ut på gården Kalihaugen 110. Returen var i og for seg OK, men det hadde nok vært raskere å gå ned igjen samme vie som vi gikk opp.