Myrdal - Upsete over Gravhalsen (11.08.1995)

Start point Myrdal stasjon (868m)
Endpoint Upsete (851m)
Visits of other PBEs Gravhalsen Fjellstue (ruin) (1,180m) 11.08.1995
Myrdal stasjon (868m) 11.08.1995
Ugjerdsdalen seter (862m) 11.08.1995
Upsete Fjellstove (878m) 11.08.1995
Upsete stasjon (851m) 11.08.1995

Astrid og jeg tok toget fra Upsete stasjon til Myrdal stasjon. Planen var å gå opp Ugjerdsdalen til Ugjerdsdalen seter og videre opp over Gravhalsen tilbake til Upsete.

Myrdal og Myrdalen. Nydelig vær!

Vi fulgte først vei og senere merket sti rundt NØ-siden av Urdshovd til ruinene etter Kårdal-stølen i Ugjerdsdalen. De hadde kyr og geiter på stølen til ut i 1930-årene. Et av stølshusene var satt i fin stand igjen de siste årene, men bygningen ble tatt av et svært snøskred vinteren 1993. Stølen hadde vært på samme sted gjennom mange generasjoner, og aldri før vært rammet av skred. Det var mye snø og spesiell vindretning som førte til dette. Opplysninger om stølen gitt av Knut Dalsbotten, Flåm 1996. Det er tufter etter tre bygninger på stedet og dessuten fire steiner med skålgroper. For mer info se
Ugjerdsdalen seter på kulturminnesok.no.

Tuftene etter stølen i Ugjerdsdalen ligger på flaten foran fossen
Astrid under en pause på ruinene i Ugjerdsdalen. Veien til stølen sees mot høyre

Det gikk gammel ferdselsvei og telegraflinje over Gravhalsen, og vi så rester etter dette. Vi så ruinene etter Gravhalsen Fjellstue (ruin) fra 1859/1880 og Geitsætra på nordsiden av Geitavatnet 1126.

Stolpefester for telegraflinjen
Gamle telegrafstolper. Ruin etter Geitsætra oppe til høyre
På høydedraget sør for Jernhusvatnet. Utsikt mot Upsete og Langavatnet med Mjølfjellet i bakgrunnen
 Hyttene på Upsete ligger fint til med flott utsikt over Upsetedalen
Fra Upsete stasjon mot Gangdalen. Under byggingen av Bergensbanen ble det brukt vannkraft fra vannene mot øst til drift av en turbin nederst i Gangdalen. Turbinen skaffet strøm til elektriske boremaskiner som ble tatt i bruk i under anleggelse av Gravhalstunnelen i 1897

Flott sommertur gjennom kulturhistorisk landskap mellom Myrdal og Upsete!