Heimdalshøe (26.01.2013)  4

Start point Maurvangen (970m)
Endpoint Samme (970m)
Ascents Heimdalshøe (1,842m) 26.01.2013 14:00

HEIMDALSHØE - Kommunetoppen i NORD-FRON

Etter gårsdagens langtur til Gråhøe passet det med en roligere tur denne dagen.Etter en god frokost hos Jan og Heidi i Bøverdalen kjørte Jans (Jan Storkjørren) og jeg til bommen på nordsiden av Valdresflya. Været var skiftende, men ble bedre etterhvert som vi nærmet oss Flya. På veien så vi en elg som akkurat hadde tenkt å krysse vår vei og spor i snøen etter en stor reinsflokk som hadde krysset over Øvre Sjodalsvatnet på nordsiden. Tamrein fra Vågåsiden, mente Jan. Vi parkerte ved Maurvangen. Temperatur omkring - 15. Lite vind. Fulgte merket løype og snøscooterspor sørover og oppover til Brurskardet. Et par fjellryper fløy opp like foran oss. Flott panoramautsikt mot Gjendealpene på vestsiden av Valdresflya.

Panorama mot den NV gruppen av Gjendealper
Ved Brurskardet dreide vi mot venstre (østover), og fortsatte de vel 200 hm oppover mot flaten nord for 1732-toppen. Her oppe fant Jan et sikkert spor etter jerv. Ikke unaturlig med reinsflokk i nærheten. Så langt hadde både vær og føre vært meget bra. På vei opp den siste stigningen mot toppen kom det sigende inn tåke fra SV.
Jan på toppen
Heimdalshøe 26. januar 2013

Tåken kom og gikk, men ble liggende omkring toppen slik at det ikke ble noen utsikt. Oppe ved toppvardene kl 14. GPS 6813412 494784.
På tilbaketuren ble det fine nedrenn på utmerket føre ned mot Brurskardstjønne.

Fint lys over Søre Brurskardknappen på tilbaketuren
Besshøe har fått på seg vintersjalet... Knutshøe i forgrunnen

Der kom vi inn igjen på den merkete løypen og fulgte denne traséen ned til parkeringen ved Vargebakkan. Tilbake ved bilen kl 1530 - for en gangs skyld i dagslys, noe som er en sjelden begivenhet på turene våre.
Takk til Jan for en fin tur - denne gang til vår første felles kommune- og kremtopp!