Såtefjellet på Osterøy (20.01.2013)

Start point Havrådalen (339m)
Endpoint Samme (337m)
Ascents Såtefjellet (666m) 20.01.2013 13:30

OPP OG NED TIL SÅTEFJELLET

Astrid og jeg vendte tilbake til Haverdalen eller Havrådalen 20.1.13 for å få med oss Såtefjellet. Vi foretrakk en tur på barmark på Osterøy fremfor en skitur med lite og dårlig føre på Mjølfjell denne søndagen.

Start fra bygningene ved enden av sideveien litt etter kl 12. Vi hadde sett en inntegnet sti som begynner lenger sør ved Steinsætret, men bestemte oss for å forsøke en mer direkte rute mot toppen. Se GPS-spor.

Vi krysset beiteområdet i SØ retning og kom til det vi trodde var en grind. "Grinden" var en palle på høykant men det var et stort nok hull i gjerdet til at både mennesker og hjortedyr greit kunne passere. Vi kom inn på en fint ryddet og tilrettelagt sti som førte oss opp gjennom småskog og einerbusker til ca. 450 moh da vi var over tregrensen.

Så langt var alt vel, men fra der sluttet alt som kunne minne om menneskeskapte stier. Hjortetråkk i alle retninger var det derimot mer enn nok av. Noen ganger ble vi til og med lurt til å tro at det var ordentlige stier. Frosset mark overalt, og tilsvarende lettgått terreng.

Som beskrevet av andre ble det en god del opp og ned på tvers av ganske mange mindre fjellrygger før vi endelig var oppe på toppen kl 1330. GPS 6707378 312859. Toppen er markert av en gammel trig-stang.

Vi var ikke i tilstrekkelig grad oppmerksom på at det finnes en annen liten topp med skilt litt lenger øst (se rapport fra petter (Petter Bjørstad)), men alle ser ut til å mene at toppen med trig-merket er den høyeste.
Flott utsikt mot Bruviknipa og Hananipa og nedover mot Haus og Stemmeseggi. Kaldt og surt på toppen.

Toppen og trig-punktet på Såtefjellet. Bruviknipa i bakgrunnen
Utsikt nordover mot Nordhordlandsbroen og Holsenøy fra Såtefjellet

Vi ville prøve stien som er tegnet inn på Osterøy-kartet tilbake, men dette var ingen suksess. Stien var umerket og utydelig, og det var like mye ned og opp som på "vår" rute. Vi ga etterhvert opp dette prosjektet, og søkte tilbake til der vi kom opp slik at vi kunne følge en grei sti ned igjen. Nede ved bilen igjen ca kl 1520 etter vel 3 timers tur.

Skygge nede i Haverdalen og sol på fjellryggen mot øst
Her begynner ryddet sti oppover mot fjellplatået