Svartliåsen nord for Gullbotn (24.06.2022)

Start point Hardangervegen ved Dyven (265m)
Endpoint Samme (265m)
Ascents Svartliåsen (323m) 24.06.2022 13:45

Kort avstikker til Svartliåsen ved Hardangervegen i forbindelse med tur til Reistad i Samnanger på årets hittil varmeste dag.

Ryggen med Svartliåsen sett fra Øijordsvatnet i sør

Vi gjorde det på den lettvinte måten. Parkerte i utkanten av en vei til en garasje ved veien opp til garden Dyven. Her dristet vi oss til å gå gjennom tunet der vi fant et tråkk i gresset som førte oss opp til en høyde med et par hytter. Her var det og et gammelt skilt som viste til tursti på ryggen av åsen.

På vei opp bakken fra gården Dyven ved Hardangervegen
Ganske bra sti og hjortetråkk sørover ryggen mot toppen
Astrid på høyeste punkt inne i einerkrattet på Svartliåsen. Ingen utsikt
Hytte litt nord for toppen

Retur samme vei. Selv om det var OK sti langs ryggen, må vi si oss enige med førstebestiger Harald: ''normal hikers will probably not feel much need to pay Svartliåsen a visit". Men så betrakter vi da oss heller ikke som helt normale hikere ;-)!
På vei hjem var temperaturen i Bergen oppe i 30 grader!

Normale hikere :)

Written by hbar 24.06.2022 22:37

Nei, det toget har nok forlatt stasjonen for lenge siden for oss som samler på enten "Alle topper i Bergen"-listen eller "Utvalgte topper og turmål i Bergen"-listen... ;)