Rundt Svartavatnet (20.06.2022)

Start point Osavatnet P-plass (310m)
Endpoint Samme (310m)
Ascents Småhaugane (579m) 20.06.2022 12:10
Smetthaugane (482m) 20.06.2022 12:50
Visits of other PBEs Osavatnet p-plass (kr) (310m) 20.06.2022 10:52

To nye småtopper rundt Svartavatnet
Nydelig sommervær i Bergen. Vi dro til Osavatnet der vi parkerte på Osavatnet p-plass (kr) 20 for hverdager på Vipps. Planen var å følge ruten til Kjell51 (Kjell Øijorden) fra turen hans 20. mai i år. Vi fulgte den vanlige veien mot Redningshytten til litt sør for sørenden av Svartavatnet der vi tok av mot venstre (øst) inn på god sti som går til Gullfjellet via Markskiltjørna 766. Astrid hadde ikke helt dagen. Hun snudde, gikk tilbake og fulgte vei og sti til Songstaddalen ved nordenden av Svartvatnet der vi etterhvert møttes.

Fra veien SV for Svartvatnet østover mot Litlagullfjellet 799. Glamregjelet mot høyre
Foto fra vest mot Småhaugane

Jeg fulgte Kjell sin rute som er identisk med vanlig sti mot Gullfjellet via Markskiltjørna, inkludert den nye stien som går nord for den gamle øst for Tjuvaholet. Ved en liten bekk dreier hovedstien skarpt mot høyre (sør). Der kan en fortsette på svak sti og sauetråkk nordover og etterhvert opp til Småhaugane.

Litt etter stidelet. Foto mot Småhaugane. Hovedstien mot Gullfjellet i bakgrunnen
Høyeste punkt på Småhaugane. Flott utsiktstopp mot Songstaddalen helt til venstre, Svartavatnet, Hotten 668, Tjørndalen og Vossavardene

Det er egentlig to "Småhaugane". PB-toppen er den sørligste og høyeste mens nordtoppen er noe lavere ca. 560 moh.

Tilbakeblikk mot Småhaugane 579 fra NNØ

Fortsatte nedover skråningen - stort sett uten å finne sti - til der elvene bl.a. fra Glamregjelet møtes. Flott område der det fortsatt lå litt snø. Ukomplisert elvekryssing.

Ned mot der elvene møtes sør for Smetthaugane. Fra venstre Tjørndalen og Tjørndalsnipa 563 som danner en rygg mellom inngangene til Tjørndalen. Fra Tjørndalsnipa kan en følge sørryggen opp mot Litlagullfjellet 799. Glamregjelet mot høyre
Tilbakeblikk mot botnen der elvene løper sammen

Stien går på østsiden av Smetthaugane før den dreier vestover gjennom Smettet inn på opparbeidet sti på på NØ-siden av Svartavatnet.

Smetthaugane i forgrunnen senter. Tjørndalen i bakgrunnen. Foto fra sør

Jeg tok den lille avstikkeren opp til den høyeste av Smetthaugane som består av to høyder adskilt av et lite skar. NØ-toppen er den høyeste (482 m) mens koten på vest-toppen kun går til 478. Smetthaugane legges inn som nytt PB-element med PF 17 mot Svartavassrinden/Hotten i nord.

Høyeste punkt på Smetthaugane. Fin utsikt nordover mot Svartvatnet
Tilbakeblikk mot Smetthaugane. De mørke, bratte stupene er nordsiden av NØ-toppen

Ved broen i Songstaddalen møtte jeg igjen Astrid, og vi tok lunch i fint sommervær. Like nord for broen har vår gode turvenn Helge S. Titland, som er lommekjent i dette området, lagt inn en spesiell stein med navnet Kopesteinen. Stedet ligger inne i kulturminnesok.no som Kopesteinen i Songstaddalen der det finnes mer info.

Kopesteinen lengst sør i Songstaddalen. Foto mot sør
Samme - foto nordover Songstaddalen

Returen la vi langs stien på vestsiden av det oppdemmete Svartavatnet. Bra sti, men litt mer humpete enn vi hadde sett for oss. Til slutt ble det 115 trappetrinn ned på god tretrapp på nordsiden av demningen i Svartvatnet.