Burnestinden - Bø i Vesterålen (12.06.2022)

Start point Straumsjøen P-plass (3m)
Endpoint Samme (3m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Burnestinden (694m) 12.06.2022 13:29
Visits of other PBEs Straumsjøen p-plass (3m) 12.06.2022 10:54

Dag 3 i Vesterålen
Etter en tung tur til Skrivartinden dagen i forveien la Stig og jeg opp til en kortere tur denne dagen, nemlig til Burnestinden i Bø. Etter en god frokost i Sortland kjørte vi vestover mot Bø på vei 820 Bøveien til tettstedet Straume der vi tok av mot høyre i retning mot Straumsjøen og Straumsjøen p-plass. Klok av skade passet vi denne gangen godt på kolonnetidene i Ryggedalstunellen!
Bø kommune i Vesterålen] ligger på den vestre delen av Langøya med grenser mot Sortland i øst og Øksnes i nordøst. Kommunen har to tettsteder - Bø og Straume (administrasjonsenter). Innbyggertallet er ca. 2500 og kommunen er en typisk fiskerikommune. Mer info om Bø kommune her og på https://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8_(Nordland.

Burnestinden - høyest i Bø kommune, Vesterålen
Værmeldingene for dagen var ikke de beste - gråvær, regn og lavt skydekke, og slik var forholdene da vi var klare for tur - ikledd regntøy - litt før kl 11.

Stig på P-plassen ved Straumsjøen
Stien går fra P-plassen gjennom engen mot skogholtet

Meget godt merket og velbrukt sti hele veien til topps. De første 250 hm slynger stien seg bratt opp gjennom bjørkeskog som sørget for kald dusj fra bladene i perioder! Våt, sleip og til dels meget bratt sti enkelte steder. Det ble mye hyggeligere da vi var kommet over skogen opp på flaten med et stidele. Sikten var ikke optimal, og vi fulgte først rødmerket sti mot høyre til Nattmålstinden et kort stykke før vi tok oss tilbake til det brede dalføret vest for Nattmålstinden.

Artig plate og innskrift ved stidelet
Visdomsord ved varden på Burnestinden

Lettgått terreng og god sti opp dalen og over Spikerheia. Været fristet ikke til å ta bilder på turen opp. Turen opp mot toppen var noe mer utfordrende enn vi hadde sett for oss, sikkert mye pga tåke og lavt skydekke som gjorde at vi hadde litt vansker med å orientere oss i terrenget. Jeg hadde lastet ned GPS-sporet til Vemund Mathiesen fra 25.7.2018, og dette var greit å ha som støtte, spesielt for å finne rett sti ved Burnestinden sør som vi en kort stund trodde var hovedtoppen! Stien runder på øst- og nordsiden av Sørtoppen og en må ned en bratt, litt eksponert bergvegg på noen meter (kan antagelig omgås ned mot høyre) før det er greit videre til toppen. Vi toppet ut kl 1330, 2.5 t etter start. Varde på høyeste punkt GPS 33W 479096 7622055 som passer med Kartverkets tall. PB-koordinatene er justert.

Stig var førstemann på Burnestinden
... men jeg var ikke langt etter! Foto Stig

Utsikten var ikke mye å skryte av, men det var stille og fint på toppen slik ar det passet godt med en matpause der vi samtidig håpet på at tåken skulle lette, noe den ikke gjorde før på slutten av turen.

Trolsk landskap i tåken på turen ned
Ganske vilt terreng i toppområdene her oppe
Stig på vei opp noe det noe eksponerte klyvepartiet nord for toppen på returen. Opplevdes vanskeligere ned enn opp
Her fikk vi et glimt av Burnestinden 694 fra sør
Den lille piggen midt i bildet er Sørtoppen. Hovedtoppen mot venstre
Lettgått og fint terreng ved Spikarheia
Tåken kom og gikk
Været bedret seg utover dagen ,,,,
... og ble etterhvert ganske bra
Vi fikk til og med flott utsikt ned mot Straume og Straumsjøen på slutten av turen

Vi brukte i underkant av 2 timer på returen. Tusen takk til Stig for som alltid veldig hyggelig turfølge! Godt å være to på en slik tur!