Skrivartinden - høyest i Andøy kommune (11.06.2022)  4

Start point Forfjorden P-plass (6m)
Endpoint Samme (6m)
Ascents Skrivartinden (890m) 11.06.2022 13:05
Visits of other PBEs Forfjorden p-plass (6m) 11.06.2022 08:34

Dag 2 i Vesterålen
Etter den flotte, men sene kveldsturen med Stig til Snøkolla dagen i forveien ble det en kort natts søvn før dagens tur der målet var Skrivartinden - kommunetoppen i Andøy. Andøy kommune i Vesterålen omfatter hele Andøya og nordre del av Hinnøya der Skrivartinden ligger nesten helt sør i kommunen i grensen mot Sortland.

Skrivartinden
Været var i endring. Det var meldt regn ut på dagen, så vi startet ut like etter en tidlig frokost i Sortland. Vi kjørte over Sortlandsbroen og dreide nordover på vei 82 som vi fulgte til Forfjorden og Forfjorden p-plass. Fint vær da vi ankom p-plassen ca. 0830.

P-plassen i Forfjorden. Skrivartinden i bakgrunnen midt i bildet er synlig helt fra turstart!

Fra parkeringen måtte vi gjennom et lite område med felte småbjørketrær før vi kom inn på et umerket stitråkk innover myrområdene i Forfjorddalen. Stien forsvant etter noen hundre meter, og etter det gikk vi for det meste i mer eller mindre våte myrområder uten sti. Turen går i Forfjorden naturreservat som er vernet pga de spesielle De Geer morenene dannet under istiden. Skogen består av til dels veldig gamle furutrær, bl.a. Tusenårsfurua som er opp mot 800 år gammel! Der er og et rikt plante- og dyreliv med elg og rype i dalen.

Nydelig vær innover Forfjordalen!
Tilbakeblikk mot VNV Forfjorden. Knurren 575 og Knurryggen mot høyre
Stig i lett gange innover myrområdene i Forfjorddalen. Den spisse pyramiden mot venstre er Skrivartinden
Vi vinner langsomt høyde! Ser tilbake mot Forfjorden

De første 3 km av turen er det nesten ikke stigning. Deretter følger tørrere partier oppover langs Finnjonsabekkene til ca. 350 moh. Fremme her etter ca. to timer (laber form, mye svetting og væsketap). Godt med en spise/drikkepause før den påfølgende, bratte stigningen på 600 hm mot toppen.

Vi nærmer oss dagens mål. Her før pausen på ca. 450 moh

Stig hadde sett seg ut en snørenne opp vestryggen og tråkket spor for meg ca. 150 hm oppover. Meget behagelig. Deretter ble terrenget verre. Store partier med til dels løs ur av store steiner som det tok tid å komme gjennom. Enkelte steder var det lettere med antydet stitråkk. Ingen merking. Omsider var vi oppe på den relativt brede nordryggen av tinden. Her skifter landskapet med bratte, snøfrie stup ned mot vest og tilsvarende bratt snøfonn på østsiden av eggen.

Stig på eggen opp mot Skrivartinden

Det hadde begynt å regne mens vi var på vei opp mot toppen, og berg og steiner var blitt våte og glatte. Vi fant etterhvert en trygg klyverute mot toppen der vi unngikk de eksponerte svaene som nok er fine å gå under tørre forhold. Oppe på toppen kl 1305 - 4.5 timer etter turstart.

Stig på toppen av Skrivartinden
Høyere enn dette kommer en ikke i Andøy!
Meg på Skrivartinden, Foto: Stig
Fra toppen mot Reinstadtinden 848 i øst
Østover mot Godfjorden
Tilbakeblikk mot Forfjorden i vest fra toppen
Ekkel ur ned fra Skrivartinden

Tidkrevende retur i våt og glatt ur omtrent langs samme rute som vi hadde gått opp. I snørennen nederst ble det en planlagt "glissade" på regnbuksen vel 100 hm nedover, slik at jeg tok igjen Stig! Så fulgte en langtekkelig og våt vandringen over hei og myr tilbake mot en hytte ved Tjærebrenna og utgangspunktet.

Våt retur i fin natur fra Skrivartinden mot Forfjorden

Tilbake ved bilen ca. kl 16, våte til skinnet både utenfra og innenfra. Tilbaketuren tok ca. 3 timer, og vi priste oss lykkelig over å kunne skifte til tørt tøy. Tusen takk for tålmodig turfølge til Stig! Kjekt å være to på en slik tur med utfordringen på toppeggen pga regnværet!

Takk for turfølge!

Written by Stigun 18.06.2022 10:15

Flotte bilder og turrapport. Jeg tror man kan konkludere; du har bedre kamera enn meg(eller er bedre fotograf..)!

Sv: Takk for turfølge!

Written by knutsverre 19.06.2022 18:26

Takk for hyggelig kommentar, Stig! Tror ikke det er (mobil)kameraet eller fotografen som gjør utslaget. Jeg bruker en del billedbehandling i form av fargejustering og beskjæring av bilder på datamaskinen før bildene legges inn på PB!

Tøffinger

Written by TERJES 18.06.2022 03:20

Dette er eneste kommentar i dag.

Sv: Tøffinger

Written by knutsverre 18.06.2022 21:51

Takk Terje! Vi må utnytte mulighetene når vi har reist så langt avgårde, selv om forholdene ikke alltid er optimale!