Snøkolla - høyest i Øksnes og på Langøya (10.06.2022)  6

Start point Steinland turparkering (9m)
Endpoint Samme (9m)
Ascents Snøkolla (763m) 10.06.2022 21:35
Visits of other PBEs Steinland turparkering (9m) 10.06.2022 19:25

Flott kveldstur til Snøkolla i Øksnes

Etter å ha møtt Stig i Harstad kjørte vi sammen til Sortland som var base for noen nye kommunetopper i Vesterålen - et område ingen av oss hadde vært i tidligere for å gå toppturer. Etter innkvartering på Sortland kjørte vi vei 820 Bøveien vestover mot Bø i Vesterålen der opprinnelig plan var å besøke kommunetoppen Burnestinden. Underveis fikk vi flott utsikt mot ikoniske Reka! Da vi nærmet oss Ryggedalstunnelen var det bom stopp. Her viste det seg å være kolonnekjøring med lange intervaller mellom kolonnene - se bilde under. Om vi hadde fortsatt, ville vi med stor sannsynlighet blitt værende på "feil" side av tunellen hele natten.

Viktig å være oppmerksom på arbeid og kolonnekjøring i Ryggedalstunellen!

Vi bestemte oss for å endre turmål, snudde og kjørte tilbake til Frøskeland/Strand der vi tok av mot venstre (nordover) inn på vei 821 Sortlandsveien som vi fulgte mot Steinland turparkering litt sør for Klubbneset og Steinland. Turmålet denne kvelden ble altså

Snøkolla - høyest i Øksnes kommune og øytopp på Langøya
Øksnes kommune i Vesterålen grenser mot kommunene Sortland i sør og Bø i sørvest. Innbyggertallet er ca. 4500 og kommunesenteret er Myre.
Snøkolla er også en øytopp, nemlig høyest på Langøya som er Fastlands-Norges tredje største øy! Hele Bø kommune og deler av Øksnes, Sortland og Hadsel kommune ligger på Langøya!

Øksnes kommune med grenser i rødt. Utsnitt fra Google Maps
Langøya i Vesterålen. Fra wikipedia
Parkeringsplassen for Snøkolla
Godt skiltet og merket sti til Snøkolla
Den såkalte gjerdeklyveren like etter turstart. Foto vestover mot fjellene på vestsiden av Steinlandsfjorden med bl.a. Hornet 583

Vi var klare for tur litt før kl 1930 denne flotte junikvelden. Stistart og sti er rødmerket og vardet hele veien til topps. Solen skinte, og vi hadde behagelig temperatur oppover i høyden. Jevn og behagelig stigning opp til 400 moh. Så følger et brattere parti opp til 500 moh i form av en fin og tydelig sti som slynger seg oppover fjellsiden med utsikt bratt ned i gryten mot venstre (øst).

Lettgått terreng opp skråningen mot venstre
En fortopp ca. 600 moh
Utsikt nordover mot sukkertoppen Sørvågmelen 313
Klokken er blitt 21 og solen står fortsatt høy på himmelen. Utsikt mot VSV med Hornet 583. Skogsøya med tettstedet Øksnes i bakgrunnen

Like etter 500 m koten går stien inn i et bratt parti der det er lagt ut tau. Det lå en snøfonn i området som dekket til stien. På turen opp la vi ruten opp noen bratte, snøfrie skrenter nord for stien. Ned igjen fulgte vi traséen der vi antar at stien går. Fra 550 m lettgått og fint frem til toppen.

Stien med blått tau går i dette området. Foto fra turen ned
Stig nærmer seg topp-platået på Snøkolla
Stig på toppen av Snøkolla - første K-topp i Vesterålen!
Glad og fornøyd knutsverre på Snøkolla. Foto Stig
Nydelig utsikt fra toppen mot Øknes og Skogsøya i NV
Utsikt fra toppen mot sør
Mot Møysalen i SV
Drømmeforhold på Snøtinden
Ble aldri mett av denne utsikten mot Skogsøya!
Panorama mot Øksnes og Skogsøy. Steinland inne i viken mot høyre

Etter fotopause på toppen og en matbit i solskinn litt lenger nede, tok vi fatt på returen. Solen varmet ennå, og hadde varmet opp bakken slik at vi gikk i sommertemperatur ned igjen! Vi brukte vel 2 timer opp til toppen og 1,5 t ned igjen. Tusen takk til Stig for som alltid hyggelig turfølge! Dette var en aldeles praktfull tur og vårt første tur i de flotte fjellene i Vesterålen!