Skipleshovden, Raundalen (30.10.2021)

Start point Sverrdalen, Reimegrend (650m)
Endpoint Samme (650m)
Ascents Skipleshovden (853m) 30.10.2021 14:32

På vei til hytten på Mjølfjell passet det med en avstikker til Skipleshovden 853 - en topp med PF estimert til 86 m. Toppen ligger mellom og øst for Skiple og Reimegrend. Det er ikke registrert besøk på Peakbook her tidligere.

Skipleshovden sett fra Reimefǵrend i øst

På Reimegrend kjørte vi oppover og østover på Øvsthusvegen og tok av mot venstre opp Sverrdalen der vi satte fra oss bilen i enden av veien i utkanten av en parkeringsplass for hytteeierne. Vi fulgte tydelig tråkk og stier mot hyttene oppover bakkene, men kom for høyt opp i forhold til det vi hadde tenkt. Ruten på tilbaketuren var bedre, og anbefales. Etterhvert kom den øvre stien der vi gikk inn på den gamle stien som går vestover mot Hovdatjørni (og Vatnaset).

Anbefalt sti går der Astrid dukker opp på tilbaketuren
Velbrukt sti vestover mot Hovdatjørn
Skipleshovden sett fra myrområdet øst for toppen

Da vi nærmet oss målet, valgte vi å gå rett mot toppen. På turen inn ble det det litt bushing. Returen over myren var våtere men klart å foretrekke. Like sør for den navnløse kollen øst for Hovdatjørni kom vi inn på en svak sti, men denne forsvant og sti dukket ikke opp igjen før det siste siste lille strekket opp mot selve toppen.

Astrid kommer opp på den østligste av de to høydedragene på Skipleshovden
Utsikt østover mot Aurevatnet, Vatnaset og Strandaleitet mot vest. Mot NNØ Hovdatjørni og Kaldafjellet 1411 helt i bakgrunnen

Det er to høydedrag på Skipleshovden, begge på 853 m koten, men med vest-toppen marginalt høyest. Det er helt klart finest på høyden mot øst der det er ryddet en fin flate og laget en grue.
På vesttoppen er der et trig-merke, nå i form av en gammel, nedfallen trig-stang. Tilgrodd terreng og ikke den utsikten mot vest som vi hadde trodd.

Astrid Ved trig-merket på Skipleshovden
Trig-merket på Skipleshovden har sett bedre dager ...
Fra vest- mot østtoppen

Retur fra toppen litt lenger vest enn der vi gikk opp langs en noe bedre rute.