Hjellestad - Slettåsen (27.10.2021)

Start point Veikryss Hjellestadvegen (16m)
Endpoint Samme (16m)
Ascents Slettåsen (50m) 27.10.2021 13:22

På en av de sjeldne dagene i oktober 2021 uten regn i Bergen kjørte vi til Hjellestad for å besøke en ny, hittil ubesteget "topp" på listen over Alle topper i Bergen. Vi kjørte Hjellestadvegen mot sørvest til vi kom til et skilt som varslet om private veier videre.

På kanten parkering i Hjellestadvegen ved kryss

Fra krysset gikk vi sideveien mot venstre til like før nr. 330 der det går av en tydelig sti mot venstre (SØ). Stien går over myr og våte områder der det er lagt ut paller, noe som har gitt stien navnet "Pallestien". Vi fulgte stien videre, tok mot venstre og østover i neste stikryss i retning mot dagen mål:
Slettåsen
Det var stort sett mulig å følge sti mor toppen, bortsett fra de siste 30-40 metrene som var ganske så tilgrodd av småtrær og einerbusker. Høyeste punkt ligger på et lite høydedrag mellom lyng og furubusker. Ingen utsikt. Tror ikke dette blir noe særlig mye besøkt topp!

Astrid har besteget høyeste punkt på Slettåsen!

Vi forsøkte å følge de tydeligste stien videre, og endte opp ved et gammelt, forfallent steinhus på en rydning. Det er en markant knaus bak huset som vi trodde kunne være på samme høyde som toppen. Ved sjekk på hoydedata.no var høyden her ca. 1 m lavere enn på "toppen" (48,5 mot 49,7 m, NN2000 høydemål).

Steinhus vest for Slettåsen
Bak steinhuset er det en knaus og et vedskjul

Fortsatte på god sti nordover om kom til et fint, åpent område med huske og grue.

Det vakreste stedet vi kom over på turen!

På veien videre sørover fant vi en markert, navnløs kolle øst for hovedstien som vi gikk opp på. Høyde her 45 og PF 9.

Høyde 45 moh NNV for Slettåsen
Astrid på høyden

Tilbake til den våte hovedstien som vi nå fulgte til bebyggelsen i Hjellestadvarden. Derfra fant vi en snarvei mellom eiendommene over til Hjellestadnipen og tilbake til bilen.
Grei liten tur på umerkete stier i vått skogterreng på Hjellestad som kan gjennomføres uten å krenke privatlivets fred.