Godvik - Godvikaskjenet og Storhaugen (25.10.2021)

Start point Godvikveien (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Godvikaskjenet (60m) 25.10.2021 14:50
Storhaugen i Godvik (70m) 25.10.2021 15:20

Etter den fine turen til Bjørnhaugen kjørte vi til Godvik for å gå på nok et par ubestegne småtopper som nylig dukket opp på listen Alle topper i Bergen. Først ut var:
Godvikaskjenet
Her fulgte vi vei opp mot Godvikveien 26/30 i håp om å finne en sti eller passasje utenom privat hage, noe som ikke lykkedes. Vi dristet oss derfor å gå over en gårdsplass ned i et lite, tilgrodd dalsøkk og opp mot nordryggen på toppen. Her fant vi en svak sti som ble tydeligere opp mot toppen som ligger på på en glatt knaus der det er stupbratt ned mot vest.

Toppen på Godvikaskjenet med flott utsikt nordover mot Askøy
Astrid på Godvikaskjenet
Det er satt ut benk og bord på sørsiden av toppen

Fra toppen fulgte vi optimistisk en sti sørover - som ble stadig bedre - i håp om å finne en annen, mindre privat adkomst til toppen. Stien viste seg å ende i hagen til nr. 23A. Vi tok kontakt med den hyggelige eieren og beklaget at vi dukket opp i hagen hans! Han tok det med godt humør, og fortalte at det var han som hadde laget sti og satt ut benk og bord. Han fortalte at det en gang hadde vært en adkomst til toppen via sør-ryggen, men at denne nå var hel overvokst. Det kan være mulig å nå toppen fra nord, men nærhet til eiendommene gjør at turen et lett kan bli til sjenanse for beboerne.
Vi fulgte vei ned igjen til Godvikveien og gikk oppover mot høyden øst for veien for neste turmål:

Storhaugen i Godvik
Denne toppen ligger like nord for et boligområde med nye, store hus. Vi tok primært sikte på å gå opp nordryggen, men her fant vi ingen sti og terrenget var tilgrodd med einerbusker og småtrær og fristet ikke å forsøke seg på.

Storhaugen i Godvik fra nord

Vi fulgte veien rundt mot sør uten å finne andre adkomster og endte til slutt opp med å følge vei helt opp til en snuplass ved de øverste husene på Storhaugen. Herfra gikk vi over noen svaberg mot toppen som viste seg å ligge i umiddelbar nærhet av hagen til nr. 171!

Toppen på Storhaugen i Godvik ligger like nord for denne hagen!
Terrenget på nordsiden av Storhaugen i Godvik
Utsikt nordover fra Storhaugen i Godvik

Etter vår mening er det ikke mulig å besøke denne toppen uten at det kan være til sjenanse for beboerne.