Bjørnhaugen (25.10.2021)

Start point Parkering Alvøen idrettspark (60m)
Endpoint Samme (60m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bjørnhaugen (83m) 25.10.2021 13:55
Visits of other PBEs Alvøen idrettspark (48m) 25.10.2021 13:30

Ny tur til Alvøen, denne dagen i bedre vær med bare antydning til regn. Målet var Bjørnhaugen - en "ny", liten skogstopp nord for Slettebakken i Alvøen ved vestbredden av Storavatnet. Toppen ble først registrert besteget av hbar (Harald Barsnes) 16.10.2021, og vi fulgte hans rute til toppen.
Vi parkerte på den store p-plassen ved Alvøen idrettspark beregnet for turgåere og brukere av idrettsanlegget.

Svær og gratis parkering ved Alvøen idrettsanlegg

Herfra fulgte vi grusveier til der lysløypen begynner sør for anlegget og dreide etterhvert inn på gangveien som fører mot Loddefjord. Stien opp mot toppen starter ved en grind, og går opp på en haug på bred og velbrukt sti. På toppen av haugen går det av en svakere, men godt synlig sti opp til de to høydedragene på toppen. Den vestligste haugen er marginalt høyest og ligger på en bergnabb der det er satt ned et grensemerke av metall.

Stien mot Bjørnhaugen starter her
Tydelig og bra sti som kunne trengt litt rydding!
Astrid på høyeste punkt lengst vest på Bjørnhaugen
Grensemerket på høyeste knaus

Retur til lysløypen/grusveien som vi nå fulgte nordover mot bebyggelsen i Kipleveien før veien svinger vestover igjen mot idrettsparken og parkeringen.
Kjekk, liten tur i oppholdsvær et fint tilrettelagt turområde!