Drotningsvik - Storhaugen og Skipparhaugen (24.10.2021)

Start point Vestre Drotningsvik (20m)
Endpoint Samme (20m)
Ascents Storhaugen (36m) 24.10.2021 13:40
Skipparhaugen (64m) 24.10.2021 14:30

Ny tur til området ved Sotrabroen og Drotningsvik for å gå på noen nye småtopper i området. Vi kjørte først ned til kaien i Søre Drotningsvika for å se på et krigsminne som er lagt inn her. I kulturminnesok.no kalles dette for Bunker og pansersperre Storhaugen.
Tekst hentet fra nettstedet:
''Krigsminnet lokaliseres ved veien til kaien i Søre Drotningsvik, og på Storhaugen ved samme sted. Historikk: Ukjent, men objektene har trolig fungert som anti-invasjonsforsvar, og/alternativt som flankesikring for lyskasterbatteriet på Janahaugen.
Krigsminnet pr. oktober 2007:
Pansersperren består av to klosser bygd opp i tørrmurt naturstein, påstøpt en skråstilt betongflate. Klossene måler ca. 1 x 1 meter, og er plassert ved siden av hverandre, dvs. en halv pansersperre.Videre lokaliseres en kampbunker i det sørlige bratthenget på storhaugen. Bunkeren er i god stand, og måler ca. 2,5 x 3 meter. Den har to skyteskår, i vinkel mot sør og vest''.

Pansersperre ved kaien i Søre Drotningsvik. Herfra går det en gammel, tilgrodd vei oppover og østover mot et hus

Rett vest for kaien ligger det en haug med navnet Storhaugen som vi ønsket å gå opp på. Adkomsten så nærmest umulig ut fra området nede ved kaien, noe som ble bekreftet av en kjentmann vi traff. Fra nordsiden så det bedre ut. Vi parkerte utenfor veikanten i Vestre Drotningsvik. Fra veien på nordsiden av Storhaugen fant vi en utydelig sti som viste seg å føre opp mot topp-punktet som ligger lengst nord. Dette er markert med en hvit, trigonometrisk søyle på GPS 32V 289068 6698730, høyde 35,8 m i følge norgeskart.no.

Stistart fra veien ved Kroken i V. Drotningsvik
Astrid på det høyeste, nordligste punktet på Storhaugen
Fra toppen med søylen mot den 1 m lavere sørtoppen

Vi fortsatte mot sørtoppen (34,8 m) i tilgrodd og strevsomt terreng. Spor etter gamle betongmaster og etter lyngbrann på vei oppover. Ingen markering av punktet på sørtoppen som ligger på en flate dekket av lyng. GPS 32V 289039 6698662.

Sørtoppen på Storhaugen. Sotrabroen i bakgrunnen
Astrid på sørtoppen. Ramsvikhaugen i bakgrunnen mot venstre

På grunn av dårlig vær og sleipt fjell lette vi ikke etter bunkeren som skal ligge lenger ned i sørsiden. Vi forsøkte å finne alternative nedganger mot vest uten å lykkes. Retur til veien samme rute som vi gikk opp. Selv om Storhaugen er en lav topp, oppfyller den kriteriene for å være med på listen over Utvalgte topper og turmål. Adkomsten er noe kronglete, men både turen og utsikten mot skipsleden er nok adskillig bedre i godt vær.
Når vi var her ute i Drotningsvik, passet det bra å besøke Skipparhaugen - nok en liten topp som nylig er lagt inn på listen over Alle topper i Bergen. Det er tidligere ikke registrert besøk her på Peakbook.
Vi gikk nordover på veien Vestre Drotningsvik til litt forbi Sotraveienn der det er det utsikt mot toppen.

Skipparhaugen oppe mot høyre, over bebyggelsen i Drotningsvik

Vi gikk opp en grusvei under broen og kom ut i nivå med kjørebanen. Her ante vi et svak tråkk oppover i riktig retning, med det løp snart ut i intet. Avstanden til toppen herfra var ikke mer enn ca. 100 m, men terrenget var tilgrodd av brakebusker og ganske så vått og strevsomt. Bratt sva dekket av glatt mose de siste metrene opp til topp-punktet.

Høyeste punkt på Skipparhaugen i Drotningsvik
Astrid på vei opp til høyeste punkt
Foto mot knausene nord for toppen

Vi kunne ikke se tegn til sti mot toppen fra nordsiden, men været innbød ikke til å sjekke dette ut nærmere. Vi returnert samme vei til bilen, ganske så våte etter en tur i vedvarende regnvær fra begynnelse til slutt.