Småtopper NØ for Alvøen (23.10.2021)

Start point Janaflaten (75m)
Endpoint Samme (75m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høyde ved Janaflaten (89m) 23.10.2021 12:30
Ramsvikhaugen (69m) 23.10.2021 14:15
Vardehaugen (88m) 23.10.2021 14:50
Ospehaugen (82m) 23.10.2021 14:55

Ny tur til området NØ for Alvøen for å besøke noen nye småtopper som nylig er lagt inn på listen over Alle topper i Bergen.
Vi parkerte ved et dekksenter på Janaflaten noenlunde sentralt i forhold til de småtoppene vi hadde planlagt å besøke. Først ut var
Høyde ved Janaflaten.
Dette er et høydedrag midt inne i et industriområde. Fra nordsiden går det et svakt stitråkk opp mot høyeste punkt som er uten egentlig markering og utsikt. Metallbolt i fjellet nær toppen. Målepunkt? En ganske så uinteressant "topp" uten navn på norgeskart.no. Navnet Janaflaten er et gatenavn, ikke noe navn på toppen.

Høyden sør for Janaflaten som er kalt "Janaflaten"
Lyng- og skogvokst høydedrag sør for Janaflaten

Neste post på programmet hadde vi litt større forhåpninger til, nemlig:
Ramsvikhaugen
Vi fulgte Janaflaten sørover for å komme inn på Janaveien. Sideveien innn mot Janaflaten 29 viste seg å være privat. Vi fant akseptabel passasje gjennom Alvøen skole som var stengt (lørdag) over til Janaveien og fulgte denne først vestover og så sørover opp mot toppen. Det er tett bebyggelse på nord og østsiden av toppen, men en lokal beboer forklarte oss hvor vi kunne gå. I kanten av en liten idrettsplass går det sti sørover som etterhvert går over i andre stisystemer i forskjellige retninger. En av stiene er steinsatt med grov pukk, antagelig anlagt i forbindelse med adkomsten til peilestasjonen på Ramsvikhaugen fra 2VK.

Astrid på toppen av Ramsvikhaugen
Utsikt nordover mot Sotrabroen
Ramsvikhaugen med betongplattformen
Gammelt veianlegg mot Ramsvikhaugen

Bratt ned mot fjorden i vest og brukbar utsikt nordover mot Sotrabroen. Denne toppen har navn, PF på 27 m og kan nåes fra offentlig grunn uten at naboene sjeneres. Den passer derfor inn på listen over Utvalgte topper og turmål i Bergen.
Stedet ligger inne i kulturminnesok.no som Betongsåle med peilesøyle Ramsvik. Sitat fra kulturminnesok.no: Trolig ble peilestasjonen bygd i 1940/41. Stasjonen har fri sikt mot Vestre Byfjord og SV, og mot store deler av Hjeltefjorden i NV. Peilestasjonens primæroppgave var å supplere 24 cm. haubitserbatteriet på Kvarven fort med skytedata. Krigsminnet pr. juni 2006: Restene av krigsminnet består i hovedsak av en betongplate/såle, ca. 5 x 5 meter, med en betongsøyle hvor det optiske peileutstyret var plassert. Ca. 8-10 meter øst for denne finnes restene av en 12-15 meter lang løpegrav.
På returen fulgte vi en god sti som går rett østover og som viste seg å føre ned mot snuplassen og et busstopp i Janaveien. Grei og kortere adkomst i forhold til der vi gikk opp. Vi gikk tilbake samme vei gjennom skolen og fant grei sti fra nordsiden av en gangvei opp mot neste turmål:
Vardehaugen
Stien førte opp til et høydedrag på NV-siden av der PB-nålen er plassert. Toppen her er oppe på et svaberg der det er stupbratt ned mot turveien og banen ved Alvøen skole. På norgeskart kommer den NV toppen ut med samme høyde (88 m) som der navnet Vardehaugen og PB-toppen er plassert. For å komme dit, måtte vi først ned i et lite dalsøkk før vi gikk mot toppen fra nordsiden.

NV-toppen på Vardehaugen sett fra Alvøen skole
Astrid på PB-toppen Vardehaugen

Ned igjen på sti mot øst og mot dagens siste mål:
Ospehaugen
Stien førte ned til en gangvei som går ned til Alvøveien og den svære P-plassen for idrettsanlegget i Alvøen.

Ospehaugen sett fra gangvei øst for Vardehaugen
Vi fant en grei sti som førte opp til høyeste punkt på Ospehaugen - en fjellknaus noen meter fra stien preget av trefall og helt uten utsikt. Under tvil inkluderes toppen på den nye listen.
Høyeste punkt på Ospehaugen - ikke akkurat noen topp av klasse!

Ned igjen fulgte vi litt utydelig og ikke ryddet sti ned til idrettsanleggetog ut igjen på Alvøveien. Ved en BKK trafostasjon i Alvøveien kunne vi så følge en god grusvei forbi den nye trafostasjonen, hvorfra høyspentlinjen nå går i kabler til Sotra, inn igjen på Janaflaten og tilbake til bilen.

Kraftstasjonen der høyspentledningen går i kabler mot Sotra

Kjekk, liten "bli kjent" tur langs veier og på stier i nytt område NØ for Alvøen!