Stetinden (11.08.2006)  5

Start point Leirvassbu (1,410m)
Endpoint Samme (1,410m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Søre Stetinden (1,985m) 11.08.2006 13:00
Stetinden Sørtoppen (1,960m) 11.08.2006 13:15
Stetinden (2,020m) 11.08.2006 14:00
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 11.08.2006 14:00
Stetind fra Leirvassbu (1,425m) 11.08.2006 14:00

FORSIKTIG BEGYNNELSE

Dene turen ble "begått" for åtte år siden - helt tilbake til august 2006 - i den forsiktige og famlende starten på 2K samlingen!
Jeg husker ikke så mye detaljer fra turen, og må støtte meg på korte notater/undertekster på bilder i album som er scannet inn til rapporten. Astrid og jeg startet fra Leirvassbu. Lettskyet og fint sommervær. Vi fulgte anleggsveien et stykke nedobver før vi tok mot høyre oppover mot skaret mellom Stehøe og toppen. Astrid fikk kneproblemer, og måtte gi seg et lite stykke oppe i skråningen. Flott utsikt mot Smørstabbtindene og spesielt Storebjørn med den fascinerende grønnfargen på Tverrbyttjønne på veien oppover. Jeg kom først opp på Sørtoppen, og husker jeg ble både overrasket og fikk litt sug i magen da jeg oppdaget hvor bratt det var ned på vestsiden av ryggen!
Jeg gikk nok litt ned i steinuren øst for ryggen på veien videre mot toppen. Mener å huske at det var lett klyving siste stykket før selve toppartiet. To varder og flott utsyn i alle retninger fra toppen. På tilbaketuren ble jeg fascinert av geologien med bl.a de markante, brune steinene på hvitt fjell. Denne turen tar vi om igjen neste sommer, Astrid!

Storebjørn til venstre sammen med andre Smørstabbtinder
Mot Høgvagletindene
Imponerende Stetind sett fra sør
Tilbakeblikk mot Sørtoppen
Litt nærmere, men stadig like imponerende...
Toppvarden. Utsikt mot bl.a. Tverrbytthornet, Kyrkja og Visbreatinden i ØSØ
Fascinerende geologi - brune steiner på hvit grunn