På fin snøsti til Skåldalsnipa (13.02.2021)

Start point Moldamyrane (160m)
Endpoint Samme (160m)
Ascents Skåldalsnipa (603m) 13.02.2021 14:30

Nydelig, kaldt vintervær i Bergen. Vi kjørte mot Espeland fangeleir. Her var det allerede fullt på P-plassene langs veien, men vi fant oss et sted opp mot Espeland vannbehandlingsanlegg. Masse folk ute på tur. Vi fulgte den private veien langs Skåldalselva til der det går av en tydelig og velbrukt sti opp langs nordryggen mot Skåldalsnipa. Veldig god tråkket snøsti hele veien til topps. Stien er godt tilrettelagt og slynger seg fint oppover i høyden med behagelig veksling mellom småbratte og slakere partier.

Nordryggen Skåldalsnipa
Folksomt på toppen av Skåldalsnipa. Paraglidere tester utstyret
Utsikt nordover mot Arnavågen
Mot Ulriksmassivet SV
Mot Uriksmasivet VNV
Astrid ved varden på Skåldalsnipa
Isskulptur på toppen av varden og hyggelig malt tekst "Glede man kan ha det er å gjøre andre Glad" på stein (en av flere)

Det var fint og nesten vindstille på toppen så vi ble værende der en god stund, ikke minst for å følge med på paragliderne som gjorde seg klare til å fly. Ikke helt enkelt å komme i luften denne dagen. Vi ble vitner til to havarier like etter start og to vellykket flygninger!

Denne paraglideren fikk et møte med bakken litt før det som var planen
En annen kom seg fint opp ...
... og er på vei mot Solen!

Ned igjen samme vei. Flott tur til et sted vi ikke hadde besøkt tidligere. Skåldalsnipa 603 moh med PF 2 (!) er ikke en topp som rager høyt på listene, men et flott og godt tilrettelagt turmål men storslagen utsikt! Turen anbefales!