Holafjellet fra Holen (07.02.2021)

Start point Kringsjåveien (36m)
Endpoint Samme (36m)
Ascents Holafjellet (286m) 07.02.2021 14:13
Holefjellet S (305m) 07.02.2021 14:35
Visits of other PBEs Rundetoppen (229m) 07.02.2021 13:57
Holefjellet utsikt vest (303m) 07.02.2021 14:25

I dag valgte vi å ta turen til Holafjellet fra nord - en adkomst vi ikke har brukt tidligere. Vi startet turen i Kringsjåveien og gikk oppover mot Øvre Holen der det er turstart til Holafjellet.

Stien opp nordryggen mot Holafjelet begynner ved Øvre Holen nr. 34

Flott snøsti med enkelte bratte og glatte partier. Kjekt med brodder. En god del folk ute på tur i det nydelige vinterværet. Vi gikk bort til de tyske
luftvernbatteriene fra 2VK på Noven. Disse ble bygd i 1944, primært for å beskytte ubåtbunkeren på Laksevåg.

Den nordligste kanonbrønnen
Kanonbrønn lenger sør

Neste stopp var utsiktspunktet Rundetoppen med flott utsikt mot vest og nord. Stedet kalles også for Steinbenken etter en naturlig steinbenk ute på kanten av stupet.

Utsikt mot NV fra Rundetoppen
Astrid på Rundetoppen

Holafjellet hadde noen lokalkjente tent bål i finværet. De kunne fortelle at stedet også ble kalt Dyrehagen pga av flere middels store steiner som antagelig er lagt igjen etter nedsmelting av bre og som kan minne om dyrefigurer. De samme folkene mente bestemt at det er dette stedet som er Holafjellet, selv om det er noe høyere småtopper lenger sør på ryggen.

Holafjellet 286 moh

Knappe 400 m lenger mot sør langs stien er det en liten høyde 303 moh der det er bygget en liten steinvarde. Flott utsikt mot vest og nord her også. Stedet kunne også vært lagt inn som en topp med PF 10 i forhold til den 2 m høyere Holefjellet S.

Flott utsikt mot NV fra sør på Holefjellet
Astrid ved den lille varden på Holefjellet utsiktspunkt

Fortsatte sørover til vi møtte stien mot Damsgårdsfjellet og fortsatte rett frem opp til Holefjellet S.

Astrid på Holefjellet S - bedre vær i dag enn da jeg var der sist!
Knausen som er høyest på Holefjellet S.

Holefjellet S har en anstendig PF på 30 mot Skaret i øst. Forøvrig synes jeg ikke navnet Holefjellet S(ør) passer så bra da Holefjellet etter min vurdering neppe kan sies å strekke seg så langt sør so dette - i høyden til stien mot Damsgårdsfjellet. Noen som har forslag til et bedre/mer korrekt navn på denne toppen?