Dovre fra Nordnæsdalen (04.02.2021)

Start point Nordnæsdalen (192m)
Endpoint Samme (192m)
Visits of other PBEs Laksevåghytten (235m) 04.02.2021 13:28
Peter Hansens hytte (ruin) (230m) 04.02.2021 13:32
Dovre i Nipetjernet (ruin) (251m) 04.02.2021 14:05
Soldathytten (215m) 04.02.2021 14:43
Byste C. G. Sundt (210m) 04.02.2021 14:45

Inspirert av turen til Kjell51 (Kjell Øijorden) i forgårs til tuftene etter hytten Dovre i Nipetjernet (ruin) dro vi avsted mot samme mål fra Nordnæsdalen. Fin snøsti nesten hele veien bortsett fra over isen på Nipetjernet der det lå 6-7cm snø. Godt med brodder da det er bratt og glatt i noen av stigningene østfor Nipetjørna. Vi fulgte stien forbi Soldathytten, Laksevåghytten og stedet med den store rhododendronen der Peter Hansens hytte (ruin) sto. Litt vest for sistnevnte fulgte vi hovedtråkket som går opp den lien mot Viggohytten. Dermed kom vi for høyt opp og måtte ned igjen den bratte skråningen (Bratthenget) som er sikret med solid kjetting til flaten øst for Nipetjørna.
Retursporet viser den ruten vi hadde tenkt å gå!

Ute på sørøstsiden av Nipetjørna. Holmen der hytten Dovre sto i senter
Astrid markerer stedet ser hytten sto. Fant stokken og en steinhaug (fra grunnmuren) som Kjell hadde gravd frem
Her omtrent sto det lille nøstet

Dovre i Nipetjernet
Hytten er omtalt på s. 298-9 i boken Fyllingsdalen før i tiden Bind 2 (2020). Bjarte Breistein har undersøkt og skrevet ned historien om hytten som opprinnelig var en guttehytte, reist på begynnelsen av 1900-tallet. Omkring 1925 ble hytten overtatt av familien Mæland som utvidet hytten og bygde et lite naust. Når det ikke var is på vannet var de avhengig av en liten båt for å komme seg ut til holmen.
Om vinteren ble isen på Nipetjørn ganske tidlig trygg, og ble flittig brukt til å gå på skøyter. Hytten brant ned i februar 1977 da uvedkommende hadde tatt seg inn i hytten.

Hytten på holmen i Nipetjørn omkring 1935. Foto: Dagfinn Abrahamsen

Det var meg som la inn peakbookelementet Dovre høsten 2020 i forbindelse med arbeid med et bok-kapittel om hyttene i Kanadaskogen. Takk til Kjell51 (Kjell Øijorden) som ved sin tur minte oss på at det nå var en gylden anledning til å besøke stedet!